- menu przedmiotowe
- Status prawny
- Władze Uniwersytetu
- Wewnętrzne akty prawne
- Działalność Uniwersytetu
- Struktura organizacyjna
- Doktoraty i habilitacje
- Ogłoszenia i komunikaty
- Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
- Oferty zatrudnienia w projektach
- Baza dokumentów
- Regulaminy
- Prowadzone rejestry, ewidencje i archiwa
- Studia i studenci
- Programy studiów
- Oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej
- dostęp do informacji
- obsługa biuletynu UWM
Nr 575 z dnia 23 września 2014 roku w sprawie wysokości pensum dydaktycznego dla poszczególnych stanowisk nauczycieli akademickich oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych w danym roku akademickim
Uchwała Nr 575
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 23 września 2014 roku
w sprawie wysokości pensum dydaktycznego dla poszczególnych stanowisk nauczycieli akademickich oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych w danym roku akademickim
Na podstawie art. 130 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity: Dz.U.2012.572 ze zm.), Senat uchwala co następuje:
§ 1
W danym roku akademickim, obowiązujący wymiar pensum dydaktycznego dla nauczycieli akademickich, wynosi:
1. pracownicy naukowo-dydaktyczni na stanowisku:
1) profesora zwyczajnego (z tytułem naukowym profesora) - 210 godzin obliczeniowych rocznie,
2) profesora nadzwyczajnego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora
habilitowanego lub doktora) - 210 godzin obliczeniowych rocznie,
habilitowanego lub doktora) - 210 godzin obliczeniowych rocznie,
3) profesora wizytującego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora
habilitowanego lub doktora) - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
habilitowanego lub doktora) - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
4) adiunkta - 240 godzin obliczeniowych rocznie,
5) asystenta - 240 godzin obliczeniowych rocznie;
2. pracownicy dydaktyczni na stanowisku:
1) starszego wykładowcy i wykładowcy - 360 godzin obliczeniowych rocznie,
2) lektora, instruktora (z tytułem zawodowym magistra lub równorzędnym) - 540 godzin
obliczeniowych rocznie.
obliczeniowych rocznie.
§ 2
1. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję organu jednoosobowego
lub jego zastępcy oraz członka Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji do Spraw Stopni
i Tytułów, Komisji Akredytacyjnej Akademickich Uczelni Medycznych, Komitetu Polityki Naukowej,
Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Rady
Narodowego Centrum Nauki oraz innych komisji i komitetów powołanych przez właściwego Ministra,
można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości:
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję organu jednoosobowego
lub jego zastępcy oraz członka Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji do Spraw Stopni
i Tytułów, Komisji Akredytacyjnej Akademickich Uczelni Medycznych, Komitetu Polityki Naukowej,
Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Rady
Narodowego Centrum Nauki oraz innych komisji i komitetów powołanych przez właściwego Ministra,
można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości:
1) rektorowi - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
2) prorektorowi - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
3) dziekanowi - 120 godzin obliczeniowych rocznie,
4) prodziekanowi - 135 godzin obliczeniowych rocznie,
5) członkom: Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów,
Komitetu Polityki Naukowej, Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, Rady Narodowego
Centrum Badań i Rozwoju, Rady Narodowego Centrum Nauki, Komisji Akredytacyjnej
Akademickich Uczelni Medycznych - do 120 godzin obliczeniowych rocznie,
Komitetu Polityki Naukowej, Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, Rady Narodowego
Centrum Badań i Rozwoju, Rady Narodowego Centrum Nauki, Komisji Akredytacyjnej
Akademickich Uczelni Medycznych - do 120 godzin obliczeniowych rocznie,
6) członkom innych komisji i komitetów powołanych przez właściwego Ministra - do 180 godzin
obliczeniowych rocznie.
obliczeniowych rocznie.
2. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, zajmującemu stanowisko dyrektora Gabinetu
Rektora, można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości 180 godzin obliczeniowych
rocznie.
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, zajmującemu stanowisko dyrektora Gabinetu
Rektora, można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości 180 godzin obliczeniowych
rocznie.
3. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję redaktora naczelnego
czasopisma naukowego, redagowanego w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie,
można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego w wysokości:
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję redaktora naczelnego
czasopisma naukowego, redagowanego w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie,
można obniżyć wymiar pensum dydaktycznego w wysokości:
1) 10 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego
w cyklu rocznym,
w cyklu rocznym,
2) 20 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego
w cyklu półrocznym,
w cyklu półrocznym,
3) 40 godzin obliczeniowych rocznie, w przypadku czasopisma naukowego redagowanego
w cyklu kwartalnym.
w cyklu kwartalnym.
4. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego zatrudnienie w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję kierownika lub koordynatora
w projekcie, Rektor może obniżyć wymiar pensum do wysokości:
w Olsztynie jest podstawowym miejscem pracy, pełniącemu funkcję kierownika lub koordynatora
w projekcie, Rektor może obniżyć wymiar pensum do wysokości:
1) pracownikowi naukowo-dydaktycznemu i dydaktycznemu pełniącemu ww. funkcje w projekcie
w ramach programów badawczych i edukacyjnych Unii Europejskiej, zatrudnionemu
na stanowisku:
w ramach programów badawczych i edukacyjnych Unii Europejskiej, zatrudnionemu
na stanowisku:
a) profesora zwyczajnego (z tytułem naukowym profesora) – do 135 godzin obliczeniowych
rocznie,
rocznie,
b) profesora nadzwyczajnego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora
habilitowanego) – do 135 godzin obliczeniowych rocznie,
habilitowanego) – do 135 godzin obliczeniowych rocznie,
c) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora habilitowanego) – do 135 godzin obliczeniowych
rocznie,
rocznie,
d) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora) – do 150 godzin obliczeniowych rocznie,
e) asystenta (ze stopniem naukowym doktora lub tytułem zawodowym magistra lub tytułem
równorzędnym) – do 150 godzin obliczeniowych rocznie,
równorzędnym) – do 150 godzin obliczeniowych rocznie,
f) starszego wykładowcy i wykładowcy (ze stopniem naukowym doktora, tytułem zawodowym
magistra lub tytułem równorzędnym) – do 240 godzin obliczeniowych rocznie,
magistra lub tytułem równorzędnym) – do 240 godzin obliczeniowych rocznie,
2) pracownikowi naukowo-dydaktycznemu i dydaktycznemu, pełniącemu ww. funkcje w projekcie
badawczym, w których parametryczne wielkości kosztów pośrednich wynoszą nie mniej niż
25 %, zatrudnionemu na stanowisku:
badawczym, w których parametryczne wielkości kosztów pośrednich wynoszą nie mniej niż
25 %, zatrudnionemu na stanowisku:
a) profesora zwyczajnego (z tytułem naukowym profesora) – do 180 godzin obliczeniowych
rocznie,
rocznie,
b) profesora nadzwyczajnego (z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora
habilitowanego) – do 180 godzin obliczeniowych rocznie,
habilitowanego) – do 180 godzin obliczeniowych rocznie,
c) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora habilitowanego) – do 180 godzin obliczeniowych
rocznie,
rocznie,
d) adiunkta (ze stopniem naukowym doktora) – do 195 godzin obliczeniowych rocznie,
e) asystenta (ze stopniem naukowym doktora lub tytułem zawodowym magistra lub tytułem
równorzędnym) – do 195 godzin obliczeniowych rocznie,
równorzędnym) – do 195 godzin obliczeniowych rocznie,
f) starszego wykładowcy i wykładowcy (ze stopniem naukowym doktora, tytułem zawodowym
magistra lub tytułem równorzędnym) – do 240 godzin obliczeniowych rocznie
z zastrzeżeniem przepisów ust. 7 i 8.
magistra lub tytułem równorzędnym) – do 240 godzin obliczeniowych rocznie
z zastrzeżeniem przepisów ust. 7 i 8.
5. Pracownikowi naukowo-dydaktycznemu pełniącemu inną, niż określono w ust. 4, pkt 1 i 2,
kierowniczą funkcję w projekcie Rektor może obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości
nie mniejszej niż określone w ust. 4, pkt 1 i 2, po przeprowadzeniu analizy kosztów realizacji
projektu i kosztów wynikających z tytułu zmniejszenia pensum.
kierowniczą funkcję w projekcie Rektor może obniżyć wymiar pensum dydaktycznego do wysokości
nie mniejszej niż określone w ust. 4, pkt 1 i 2, po przeprowadzeniu analizy kosztów realizacji
projektu i kosztów wynikających z tytułu zmniejszenia pensum.
6. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego do wysokości, określonej w ust. 4 i 5 nie dotyczy
przedłużonego aneksem do umowy, okresu realizacji projektu.
przedłużonego aneksem do umowy, okresu realizacji projektu.
7. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego, o którym mowa w ust. 1-3 może nastąpić na podstawie
pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego do Rektora,
z zastrzeżeniem przepisu ust. 8.
pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego do Rektora,
z zastrzeżeniem przepisu ust. 8.
8. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego Rektora do wysokości określonej w ust. 1 pkt 1
następuje obligatoryjnie i nie wymaga złożenia pisemnego wniosku.
następuje obligatoryjnie i nie wymaga złożenia pisemnego wniosku.
9. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego, o którym mowa w ust. 4 i 5 może nastąpić
na podstawie pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego
do Rektora i merytorycznie zaopiniowanego przez dziekana wydziału.
na podstawie pisemnego wniosku zainteresowanego nauczyciela akademickiego, złożonego
do Rektora i merytorycznie zaopiniowanego przez dziekana wydziału.
10. Przepisy o obniżeniu wymiaru pensum dydaktycznego z tytułu pełnienia funkcji kierownika
lub koordynatora w realizacji projektów w ramach programów edukacyjnych Unii Europejskiej,
o których mowa w ust. 4 pkt. 1, stosuje się do projektów, których ostatecznymi beneficjentami
są studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
lub koordynatora w realizacji projektów w ramach programów edukacyjnych Unii Europejskiej,
o których mowa w ust. 4 pkt. 1, stosuje się do projektów, których ostatecznymi beneficjentami
są studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
11. Obniżenie wymiaru pensum dydaktycznego nauczyciela akademickiego może nastąpić wyłącznie
z tytułu jednej podstawy prawnej, wskazanej w § 2 uchwały.
z tytułu jednej podstawy prawnej, wskazanej w § 2 uchwały.
§ 3
1. Jednostką organizacyjną, w ramach której rozlicza się pensum dydaktyczne jest: instytut, katedra,
zakład, Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, Studium Języków Obcych.
zakład, Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, Studium Języków Obcych.
2. Godzinę obliczeniową stanowi trwająca 45 minut jedna efektywna godzina niżej wymienionych
zajęć, rozliczanych w ramach pensum dydaktycznego:
zajęć, rozliczanych w ramach pensum dydaktycznego:
1) wykładu, ćwiczeń wszystkich rodzajów oraz konwersatoriów i seminariów objętych planami
studiów stacjonarnych i niestacjonarnych,
studiów stacjonarnych i niestacjonarnych,
2) zajęć prowadzonych w ramach pracowni dyplomowej - magisterskiej,
3) zajęć prowadzonych w ramach pracowni dyplomowej - magisterskiej lub licencjackiej
na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych,
na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych,
4) zajęć na studiach doktoranckich,
5) zajęć realizowanych w ramach Kursu Doskonalenia Umiejętności Dydaktycznych dla Nauczycieli
Akademickich UWM w Olsztynie.
Akademickich UWM w Olsztynie.
§ 4
1. Ustala się następujące wskaźniki przeliczeniowe do zajęć dydaktycznych prowadzonych przez
nauczycieli akademickich:
nauczycieli akademickich:
1) zajęcia dydaktyczne prowadzone w języku obcym w ramach pełnych cykli kształcenia,
realizowanych w formie odpłatnej (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności
neofilologicznych i lektoratów), na wniosek dziekana wydziału i za zgodą właściwego
prorektora – wskaźnik 3.0,
realizowanych w formie odpłatnej (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności
neofilologicznych i lektoratów), na wniosek dziekana wydziału i za zgodą właściwego
prorektora – wskaźnik 3.0,
2) zajęcia dydaktyczne prowadzone w języku obcym w ramach pełnych cykli kształcenia,
realizowanych na podstawie porozumienia o prowadzeniu studiów z uczelniami zagranicznymi
(z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności neofilologicznych i lektoratów),
na wniosek dziekana wydziału i za zgodą właściwego prorektora – wskaźnik 3.0,
realizowanych na podstawie porozumienia o prowadzeniu studiów z uczelniami zagranicznymi
(z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności neofilologicznych i lektoratów),
na wniosek dziekana wydziału i za zgodą właściwego prorektora – wskaźnik 3.0,
3) prowadzenie w semestrze ćwiczeń z danego przedmiotu w ramach międzynarodowego
programu edukacyjnego np. ERASMUS+ z grupą studentów obcokrajowców o liczebności
większej niż 15 osób, na wniosek dziekana i za zgodą właściwego prorektora – wskaźnik 3.0,
programu edukacyjnego np. ERASMUS+ z grupą studentów obcokrajowców o liczebności
większej niż 15 osób, na wniosek dziekana i za zgodą właściwego prorektora – wskaźnik 3.0,
4) prowadzenie w semestrze ćwiczeń z danego przedmiotu w ramach międzynarodowego
programu edukacyjnego np. ERASMUS+ z udziałem studentów obcokrajowców, w liczbie
mniejszej niż 16 osób na wniosek dziekana wydziału i za zgodą właściwego prorektora, zalicza
się do pensum dydaktycznego godziny ustalone wg zasady: 6 godzin + n (n – oznacza liczbę
obcokrajowców),
programu edukacyjnego np. ERASMUS+ z udziałem studentów obcokrajowców, w liczbie
mniejszej niż 16 osób na wniosek dziekana wydziału i za zgodą właściwego prorektora, zalicza
się do pensum dydaktycznego godziny ustalone wg zasady: 6 godzin + n (n – oznacza liczbę
obcokrajowców),
5) jedna godzina zajęć dydaktycznych przy sekcjach zwłok w prosektorium na Wydziale Nauk
Medycznych - wskaźnik 1.2,
Medycznych - wskaźnik 1.2,
6) na wniosek dziekana wydziału i za zgodą właściwego prorektora stosuje się przelicznik 2.0:
a) do godzin obliczeniowych, określonych w § 6 ust. 1 i 3, z tytułu prowadzenia pracy
dyplomowej magisterskiej, licencjackiej i inżynierskiej studenta obcokrajowca,
a) do godzin obliczeniowych, określonych w § 6 ust. 1 i 3, z tytułu prowadzenia pracy
dyplomowej magisterskiej, licencjackiej i inżynierskiej studenta obcokrajowca,
b) do godzin obliczeniowych, określonych w § 6 ust. 2, z tytułu prowadzenia pracy
magisterskiej studenta obcokrajowca wymagającej przeprowadzenia eksperymentów
laboratoryjnych lub terenowych, ujętych bezwymiarowo w planie studiów jako „pracownia
magisterska”,
magisterskiej studenta obcokrajowca wymagającej przeprowadzenia eksperymentów
laboratoryjnych lub terenowych, ujętych bezwymiarowo w planie studiów jako „pracownia
magisterska”,
7) za kierowanie studiami realizowanymi wg indywidualnego programu kształcenia i planu studiów,
dziekan może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu 5 godzin obliczeniowych rocznie
za każdego studenta,
dziekan może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu 5 godzin obliczeniowych rocznie
za każdego studenta,
8) za sprawowanie opieki nad aktywnym kołem naukowym, dziekan może zaliczyć nauczycielowi
akademickiemu 15 godzin obliczeniowych rocznie,
akademickiemu 15 godzin obliczeniowych rocznie,
9) z tytułu pełnienia funkcji Pełnomocnika Rektora ds. Kół Naukowych, właściwy prorektor może
zaliczyć nauczycielowi akademickiemu 20 godzin obliczeniowych rocznie,
zaliczyć nauczycielowi akademickiemu 20 godzin obliczeniowych rocznie,
10) z tytułu pełnienia funkcji wydziałowego koordynatora w ramach programu ERASMUS+ właściwy
prorektor na wniosek dziekana może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu – 5 + n
(n – oznacza liczbę studentów realizujących studia w ramach programu ERASMUS+) godzin
obliczeniowych rocznie.
prorektor na wniosek dziekana może zaliczyć nauczycielowi akademickiemu – 5 + n
(n – oznacza liczbę studentów realizujących studia w ramach programu ERASMUS+) godzin
obliczeniowych rocznie.
§ 5
1. Pensum dydaktyczne realizuje się na nieodpłatnych studiach stacjonarnych.
2. W przypadku niedopełnienia wymiaru pensum, o którym mowa w ust. 1, niedobór godzin
dydaktycznych uzupełnia się wg kolejności:
dydaktycznych uzupełnia się wg kolejności:
1) zajęciami dydaktycznymi realizowanymi na odpłatnych studiach obcojęzycznych w ramach
pełnych cykli kształcenia (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności
neofilologicznych i lektoratów), z uwzględnieniem wskaźnika 3.0,
pełnych cykli kształcenia (z wyłączeniem zajęć realizowanych w ramach specjalności
neofilologicznych i lektoratów), z uwzględnieniem wskaźnika 3.0,
2) przelicznikiem prac dyplomowych studentów realizowanych na studiach stacjonarnych,
3) zajęciami dydaktycznymi realizowanymi na studiach niestacjonarnych,
4) przelicznikiem prac dyplomowych studentów realizowanych na studiach niestacjonarnych,
z uwzględnieniem zapisu § 6 ust. 1 pkt. 2 oraz ust. 3 pkt. 2,
z uwzględnieniem zapisu § 6 ust. 1 pkt. 2 oraz ust. 3 pkt. 2,
3. Przekroczenie wymiaru pensum dydaktycznego nauczyciela akademickiego spowodowane realizacją
zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych, w tym odpłatnych studiach obcojęzycznych oraz
niestacjonarnych, w tym odpłatnych studiach obcojęzycznych i wynikającą stąd nadwyżkę godzin,
traktuje się jako godziny ponadwymiarowe.
zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych, w tym odpłatnych studiach obcojęzycznych oraz
niestacjonarnych, w tym odpłatnych studiach obcojęzycznych i wynikającą stąd nadwyżkę godzin,
traktuje się jako godziny ponadwymiarowe.
§ 6
1. Z tytułu prowadzenia pracy magisterskiej studenta wynikającej z programu studiów, po jej
pozytywnej ocenie:
pozytywnej ocenie:
1) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim wykonał zajęcia dydaktyczne
w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość
iloczynu: 3 godziny obliczeniowe x stawka za godzinę ponadwymiarową,
w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość
iloczynu: 3 godziny obliczeniowe x stawka za godzinę ponadwymiarową,
2) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim nie wykonał zajęć dydaktycznych
w określonym wymiarze - zalicza się 3 godziny obliczeniowe do uzupełnienia obowiązującego
wymiaru pensum dydaktycznego.
w określonym wymiarze - zalicza się 3 godziny obliczeniowe do uzupełnienia obowiązującego
wymiaru pensum dydaktycznego.
2. Z tytułu prowadzenia pracy magisterskiej studenta, wymagającej przeprowadzenia
eksperymentów laboratoryjnych lub terenowych, ujętych bezwymiarowo w planie studiów jako
„pracownia magisterska”, dziekan za zgodą rady wydziału może zaliczyć dodatkowo osobie
prowadzącej 3 godziny obliczeniowe za każdą pracę.
eksperymentów laboratoryjnych lub terenowych, ujętych bezwymiarowo w planie studiów jako
„pracownia magisterska”, dziekan za zgodą rady wydziału może zaliczyć dodatkowo osobie
prowadzącej 3 godziny obliczeniowe za każdą pracę.
3. Z tytułu prowadzenia pracy dyplomowej licencjackiej lub inżynierskiej studenta, wynikającej
z programu studiów, po jej pozytywnej ocenie:
z programu studiów, po jej pozytywnej ocenie:
1) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim wykonał zajęcia dydaktyczne
w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość
iloczynu: 2 godziny obliczeniowe x stawka za godzinę ponadwymiarową,
w obowiązującym wymiarze - przysługuje wynagrodzenie w kwocie stanowiącej równowartość
iloczynu: 2 godziny obliczeniowe x stawka za godzinę ponadwymiarową,
2) nauczycielowi akademickiemu, który w roku akademickim nie wykonał zajęć dydaktycznych
w określonym wymiarze - zalicza się 2 godziny obliczeniowe do uzupełnienia obowiązującego
wymiaru pensum dydaktycznego.
w określonym wymiarze - zalicza się 2 godziny obliczeniowe do uzupełnienia obowiązującego
wymiaru pensum dydaktycznego.
4. Z tytułu prowadzenia pracy dyplomowej licencjackiej i magisterskiej studenta na kierunkach
artystycznych, która składa się z pracy teoretycznej oraz dzieła artystycznego, dziekan za zgodą
rady wydziału może zaliczyć dodatkowo za każdą pracę osobie prowadzącej pracownię
artystyczną:
artystycznych, która składa się z pracy teoretycznej oraz dzieła artystycznego, dziekan za zgodą
rady wydziału może zaliczyć dodatkowo za każdą pracę osobie prowadzącej pracownię
artystyczną:
1) 3 godziny obliczeniowe z tytułu prowadzenia pracowni magisterskiej,
2) 2 godziny obliczeniowe z tytułu prowadzenia pracowni licencjackiej.
5. Nauczyciel akademicki może prowadzić nie więcej niż 30 prac dyplomowych studentów.
6. Do prowadzenia pracy dyplomowej uprawniony jest nauczyciel akademicki zatrudniony
w Uniwersytecie na podstawie umowy o pracę lub upoważniony przez radę podstawowej jednostki
organizacyjnej pracownik naukowy pozauczelnianej jednostki badawczej.
w Uniwersytecie na podstawie umowy o pracę lub upoważniony przez radę podstawowej jednostki
organizacyjnej pracownik naukowy pozauczelnianej jednostki badawczej.
§ 7
1. W przypadku, gdy nauczyciel akademicki nie ma możliwości wykonania pensum dydaktycznego,
poprzez realizację zajęć wymienionych w § 5 ust. 2, dopuszcza się możliwość uzupełnienia
niedoboru godzin do określonej wysokości pensum:
poprzez realizację zajęć wymienionych w § 5 ust. 2, dopuszcza się możliwość uzupełnienia
niedoboru godzin do określonej wysokości pensum:
1) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych w zamiejscowych ośrodkach dydaktycznych
(do zakończenia cyklu kształcenia),
(do zakończenia cyklu kształcenia),
2) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych na studiach podyplomowych i kursach
dokształcających,
dokształcających,
3) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych przez pracowników Studium Języków Obcych
na kursach języków obcych dla studentów wyjeżdżających za granicę w ramach programu
„Erasmus+”,
na kursach języków obcych dla studentów wyjeżdżających za granicę w ramach programu
„Erasmus+”,
4) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych z tytułu przeprowadzenia egzaminów
kwalifikacyjnych z języków obcych dla studentów wyjeżdżających za granicę w ramach
programu „Erasmus+”,
kwalifikacyjnych z języków obcych dla studentów wyjeżdżających za granicę w ramach
programu „Erasmus+”,
5) liczbą godzin obliczeniowych dla nauczyciela akademickiego będącego kierownikiem
wydziałowym lub opiekunem studenckich praktyk zawodowych lub pedagogicznych
(z wyłączeniem praktyk związanych z pracą magisterską, licencjacką lub inżynierską),
przy czym maksymalna liczba godzin obliczeniowych zaliczona do pensum wynosi 20,
a w zależności od okresu praktyki i liczby studentów jest proporcjonalnie mniejsza,
wydziałowym lub opiekunem studenckich praktyk zawodowych lub pedagogicznych
(z wyłączeniem praktyk związanych z pracą magisterską, licencjacką lub inżynierską),
przy czym maksymalna liczba godzin obliczeniowych zaliczona do pensum wynosi 20,
a w zależności od okresu praktyki i liczby studentów jest proporcjonalnie mniejsza,
6) liczbą godzin dydaktycznych realizowanych w ramach Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki,
Uniwersytetu III Wieku oraz Uniwersytetu Dzieci.
Uniwersytetu III Wieku oraz Uniwersytetu Dzieci.
2. Sposób uzupełnienia pensum dydaktycznego nauczycielowi akademickiemu liczbą godzin
dydaktycznych, o których mowa w ust. 1, proponuje kierownik jednostki dydaktycznej
w uzgodnieniu z dziekanem wydziału, a ostatecznie akceptuje właściwy prorektor. Ustalenia
w tym zakresie powinny być dokonane przed złożeniem w Biurze ds. Kształcenia planów zajęć
dydaktycznych nauczycieli akademickich, a także w czasie trwania roku akademickiego, jeżeli
niedobór spowodowany jest zmniejszeniem liczby grup studenckich.
dydaktycznych, o których mowa w ust. 1, proponuje kierownik jednostki dydaktycznej
w uzgodnieniu z dziekanem wydziału, a ostatecznie akceptuje właściwy prorektor. Ustalenia
w tym zakresie powinny być dokonane przed złożeniem w Biurze ds. Kształcenia planów zajęć
dydaktycznych nauczycieli akademickich, a także w czasie trwania roku akademickiego, jeżeli
niedobór spowodowany jest zmniejszeniem liczby grup studenckich.
§ 8
1. Ustala się następującą liczebność grupy dla niżej wymienionych form i rodzajów zajęć
dydaktycznych:
dydaktycznych:
1) grupy wykładowe kierunkowe - cały rok studiów (moduł kształcenia),
2) grupy wykładowe specjalnościowe - cała specjalność,
3) grupy zajęć na studiach trzeciego stopnia:
a) z przedmiotów w zakresie: treści kształcenia ogólnego, treści rozwijających umiejętności
dydaktyczne przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego, treści
rozwijające umiejętności zawodowe przygotowujące do pracy o charakterze badawczym
lub badawczo-rozwojowym - grupy łączone obejmujące uczestników studiów trzeciego
stopnia kilku dyscyplin naukowych,
dydaktyczne przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego, treści
rozwijające umiejętności zawodowe przygotowujące do pracy o charakterze badawczym
lub badawczo-rozwojowym - grupy łączone obejmujące uczestników studiów trzeciego
stopnia kilku dyscyplin naukowych,
b) z seminarium doktoranckiego oraz zajęć z zakresu dziedziny nauki/dyscypliny naukowej -
liczba uczestników studiów trzeciego stopnia w ramach danej dyscypliny naukowej,
liczba uczestników studiów trzeciego stopnia w ramach danej dyscypliny naukowej,
4) grupy zajęć ćwiczeniowych, seminaryjnych, laboratoryjnych na kierunkach:
a) matematycznych, przyrodniczych, technicznych, rolniczych, leśnych oraz kierunkach
z dziedziny nauk o zdrowiu - co najmniej 24 osoby,
z dziedziny nauk o zdrowiu - co najmniej 24 osoby,
b) humanistycznych, społecznych, ekonomicznych i prawnych - co najmniej 30 osób,
c) filologia (sp. filologie obce) – co najmniej 16 osób,
d) na kierunkach: edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych oraz edukacja
artystyczna w zakresie sztuki muzycznej - co najmniej 10 osób,
artystyczna w zakresie sztuki muzycznej - co najmniej 10 osób,
e) na kierunkach: lekarskim, pielęgniarstwo, weterynaria, ratownictwo medyczne –
wg odrębnych uregulowań prawnych,
wg odrębnych uregulowań prawnych,
5) grupy zajęć konwersatoryjnych - co najmniej 30 osób,
6) grupy zajęć seminaryjnych - dyplomowych – od 12 do 24 osób,
7) grupy zajęć z wychowania fizycznego i zajęć w sekcjach sportowych - wg odrębnych
uregulowań prawnych,
uregulowań prawnych,
8) grupy lektoratu języka obcego - co najmniej 24 osoby.
2. Na kierunkach eksperymentalnych, określonych w załączniku do uchwały, dopuszcza się możliwość
prowadzenia zajęć dydaktycznych o charakterze ściśle laboratoryjnym i projektowym w grupach
mniejszych od określonych w ust. 1 pkt. 4 lit. a. Wymiar godzinowy zajęć realizowanych
w mniejszych grupach nie powinien przekroczyć 1/3 liczby godzin przewidzianych w planie
studiów, z wyłączeniem wykładów. Dziekan ustala wykaz przedmiotów, na których realizacja
ćwiczeń laboratoryjnych lub projektowych powinna odbywać się w grupach o liczebności od 12
do 16 osób, określając liczbę godzin dydaktycznych oraz skutki finansowe z tytułu wzrostu liczby
godzin ponadwymiarowych. Ostateczną liczebność poszczególnych grup ćwiczeniowych akceptuje
właściwy prorektor, na wniosek dziekana wydziału.
prowadzenia zajęć dydaktycznych o charakterze ściśle laboratoryjnym i projektowym w grupach
mniejszych od określonych w ust. 1 pkt. 4 lit. a. Wymiar godzinowy zajęć realizowanych
w mniejszych grupach nie powinien przekroczyć 1/3 liczby godzin przewidzianych w planie
studiów, z wyłączeniem wykładów. Dziekan ustala wykaz przedmiotów, na których realizacja
ćwiczeń laboratoryjnych lub projektowych powinna odbywać się w grupach o liczebności od 12
do 16 osób, określając liczbę godzin dydaktycznych oraz skutki finansowe z tytułu wzrostu liczby
godzin ponadwymiarowych. Ostateczną liczebność poszczególnych grup ćwiczeniowych akceptuje
właściwy prorektor, na wniosek dziekana wydziału.
3. Przy określaniu wymiaru godzin zajęć dydaktycznych planowanych do realizacji w grupach
mniejszych od określonych w ust. 1 pkt. 4 lit. a, w pierwszej kolejności należy uwzględnić zajęcia
dydaktyczne, prowadzone w warunkach wymagających zachowania szczególnych norm
bezpieczeństwa.
mniejszych od określonych w ust. 1 pkt. 4 lit. a, w pierwszej kolejności należy uwzględnić zajęcia
dydaktyczne, prowadzone w warunkach wymagających zachowania szczególnych norm
bezpieczeństwa.
4. Dziekan, w trakcie roku akademickiego, zobowiązany jest do monitorowania liczby studentów
każdego roku danego kierunku studiów oraz specjalności, a w przypadku, gdy liczba studentów
ulegnie zmianie, zobowiązany jest do dokonania korekty liczby grup.
każdego roku danego kierunku studiów oraz specjalności, a w przypadku, gdy liczba studentów
ulegnie zmianie, zobowiązany jest do dokonania korekty liczby grup.
5. W jednostce międzywydziałowej lub ogólnouczelnianej podziału na grupy studenckie dokonuje
kierownik jednostki, a w przypadku gdy liczba studentów ulegnie zmianie w czasie trwania roku
akademickiego, zobowiązany jest do dokonania korekty liczby grup.
kierownik jednostki, a w przypadku gdy liczba studentów ulegnie zmianie w czasie trwania roku
akademickiego, zobowiązany jest do dokonania korekty liczby grup.
§ 9
1. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych koniecznością realizacji programu kształcenia,
nauczyciel akademicki może być zobowiązany do prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach
ponadwymiarowych. Liczba godzin ponadwymiarowych nie może przekraczać dla pracowników
naukowo-dydaktycznych ¼ a dla pracowników dydaktycznych ½ pensum.
nauczyciel akademicki może być zobowiązany do prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach
ponadwymiarowych. Liczba godzin ponadwymiarowych nie może przekraczać dla pracowników
naukowo-dydaktycznych ¼ a dla pracowników dydaktycznych ½ pensum.
2. Prowadzenie zajęć dydaktycznych w wymiarze przekraczającym odpowiednio ¼ lub ½ pensum
może być powierzone po uzyskaniu pisemnej zgody pracownika. Podpisanie „Karty planowanego
obciążenia dydaktycznego” jest równoważne z wyrażeniem zgody na podjęcie realizacji
przydzielonych zajęć dydaktycznych.
może być powierzone po uzyskaniu pisemnej zgody pracownika. Podpisanie „Karty planowanego
obciążenia dydaktycznego” jest równoważne z wyrażeniem zgody na podjęcie realizacji
przydzielonych zajęć dydaktycznych.
3. W przypadku zmiany przydziału zajęć dydaktycznych nauczyciela akademickiego wymagana jest
korekta „Karty planowanego obciążenia dydaktycznego” oraz wykazu obciążeń wszystkich
pracowników jednostki organizacyjnej Uniwersytetu.
korekta „Karty planowanego obciążenia dydaktycznego” oraz wykazu obciążeń wszystkich
pracowników jednostki organizacyjnej Uniwersytetu.
§ 10
Nauczyciel akademicki w okresie trwania stażu naukowego lub praktyki zawodowej zwolniony jest z obowiązku prowadzenia zajęć dydaktycznych w wysokości 1/30 wymiaru pensum dydaktycznego
za każdy tydzień stażu naukowego lub praktyki zawodowej odbywanej w okresie realizacji zajęć dydaktycznych.
za każdy tydzień stażu naukowego lub praktyki zawodowej odbywanej w okresie realizacji zajęć dydaktycznych.
§ 11
1. Nauczycielowi akademickiemu za zajęcia dydaktyczne wykonane ponad pensum ustalone
w § 1 ust. 1 i 2 przysługuje wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
w § 1 ust. 1 i 2 przysługuje wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
2. Wysokość wynagrodzenia za jedną godzinę zajęć dydaktycznych ponad ustalone pensum określa
Rektor w drodze decyzji.
Rektor w drodze decyzji.
§ 12
1. W przypadku obniżenia wymiaru pensum dydaktycznego, liczba wykonanych godzin dydaktycznych
nie może przekroczyć wartości obniżonego wymiaru pensum dydaktycznego.
nie może przekroczyć wartości obniżonego wymiaru pensum dydaktycznego.
2. W sytuacji przekroczenia wartości obniżonego wymiaru pensum dydaktycznego, Rektor ma prawo
cofnąć zgodę na jego obniżenie.
cofnąć zgodę na jego obniżenie.
§ 13
1. Organizacja procesu dydaktycznego w jednostkach dydaktycznych nie może spowodować
przekroczenia środków finansowych na wynagrodzenia osobowe danej jednostki.
przekroczenia środków finansowych na wynagrodzenia osobowe danej jednostki.
2. Przy planowaniu zajęć dydaktycznych w jednostkach organizacyjnych wydziału, należy stosować
zasadę równomiernego obciążenia liczbą godzin ponadwymiarowych nauczycieli akademickich
danej jednostki.
zasadę równomiernego obciążenia liczbą godzin ponadwymiarowych nauczycieli akademickich
danej jednostki.
3. Przy planowaniu zajęć dydaktycznych nauczycielowi akademickiemu, w pierwszej kolejności należy
uwzględnić zajęcia realizowane na studiach stacjonarnych.
uwzględnić zajęcia realizowane na studiach stacjonarnych.
4. Za prawidłowy przydział i rozliczenie wykonania zajęć dydaktycznych odpowiedzialny jest
kierownik jednostki organizacyjnej.
kierownik jednostki organizacyjnej.
5. Nadzór nad organizacją procesu dydaktycznego, z zachowaniem zasady, o której mowa w ust. 1,
pełni dziekan.
pełni dziekan.
§ 14
Tracą moc:
1) Uchwała Nr 176 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 26 marca
2013 roku w sprawie wysokości pensum dydaktycznego dla poszczególnych stanowisk nauczycieli
akademickich oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych w danym roku akademickim,
2013 roku w sprawie wysokości pensum dydaktycznego dla poszczególnych stanowisk nauczycieli
akademickich oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych w danym roku akademickim,
2) Uchwała Nr 296 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 25 października
2013 roku zmieniająca Uchwałę Nr 176 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 26 marca 2013 roku w sprawie wysokości pensum dydaktycznego dla poszczególnych
stanowisk nauczycieli akademickich oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych w danym roku
akademickim.
2013 roku zmieniająca Uchwałę Nr 176 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 26 marca 2013 roku w sprawie wysokości pensum dydaktycznego dla poszczególnych
stanowisk nauczycieli akademickich oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych w danym roku
akademickim.
§ 15
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor
prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI
Załącznik do Uchwały Nr 575
z dnia 23 września 2014 roku
WYKAZ KIERUNKÓW EKSPERYMENTALNYCH
1. Architektura krajobrazu
2. Bioinżynieria produkcji żywności
3. Biologia
4. Biotechnologia
5. Budownictwo
6. Dietetyka
7. Edukacja techniczno-informatyczna
8. Energetyka
9. Fizyka techniczna
10. Geodezja i kartografia
11. Gastronomia – sztuka kulinarna
12. Gospodarka przestrzenna
13. Informatyka
14. Inżynieria akwakultury
15. Inżynieria bezpieczeństwa
16. Inżynieria chemiczna i procesowa
17. Inżynieria precyzyjna w produkcji rolno-spożywczej
18. Inżynieria środowiska
19. Leśnictwo
20. Matematyka
21. Mechanika i budowa maszyn
22. Mechatronika
23. Mikrobiologia
24. Ochrona środowiska
25. Odnawialne źródła energii
26. Ogrodnictwo
27. Rolnictwo
28. Rybactwo
29. Technika rolnicza i leśna
30. Technologia żywności i żywienie człowieka
31. Towaroznawstwo
32. Zarządzanie i inżynieria produkcji
33. Zootechnika
Kierunki, na których obowiązują dodatkowe uregulowania prawne oprócz aktów normatywnych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
1. Lekarski
2. Pielęgniarstwo
3. Weterynaria
4. Ratownictwo medyczne
5. Logopedia*
*dotyczy przedmiotów o charakterze medycznym
Informacje o dokumencie:
Jednostka: Biuro Rektora | Wytworzył: Biuro Rektora | Opublikował: Zofia Konopka |
Data wytworzenia: 22.09.2014 | Data publikacji: 30.09.2014 09:18 | Data aktualizacji: 26.10.2015 10:51 |
Liczba wyświetleń: 4902 | Historia aktualizacji | Drukuj ten dokument |
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
UchwNr575.docx | 38.64 KB |