- menu przedmiotowe
- Status prawny
- Władze Uniwersytetu
- Wewnętrzne akty prawne
- Działalność Uniwersytetu
- Struktura organizacyjna
- Doktoraty i habilitacje
- Ogłoszenia i komunikaty
- Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
- Oferty zatrudnienia w projektach
- Baza dokumentów
- Regulaminy
- Prowadzone rejestry, ewidencje i archiwa
- Studia i studenci
- Programy studiów
- Oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej
- dostęp do informacji
- obsługa biuletynu UWM
Nr 736 z dnia 22 maja 2015 roku w sprawie zasad pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat
UCHWAŁA Nr 736
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 22 maja 2015 roku
w sprawie zasad pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne oraz trybu i warunków zwalniania
z tych opłat
z tych opłat
Na podstawie art. 99 ust. 1 - 3 i art. 160a ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 roku, poz. 572, z późn. zm.), uchwala się, co następuje:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Uniwersytet pobiera opłaty za usługi edukacyjne związane z:
1) kształceniem studentów na studiach niestacjonarnych, tj.:
a) kształceniem na wybranym kierunku studiów, poziomie i profilu kształcenia,
b) kształceniem na wybranym kierunku studiów, poziomie i profilu kształcenia w przypadku
konieczności uzupełnienia różnic programowych związanych ze zmianą kierunku studiów
lub specjalności, przeniesieniem z innej uczelni lub wznowieniem studiów,
konieczności uzupełnienia różnic programowych związanych ze zmianą kierunku studiów
lub specjalności, przeniesieniem z innej uczelni lub wznowieniem studiów,
2) kształceniem uczestników niestacjonarnych studiów doktoranckich,
3) powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych z powodu
niezadawalających wyników w nauce,
niezadawalających wyników w nauce,
4) powtarzaniem określonych zajęć na stacjonarnych i niestacjonarnych studiach doktoranckich
z powodu niezadawalających wyników w nauce,
z powodu niezadawalających wyników w nauce,
5) prowadzeniem studiów podyplomowych, kursów dokształcających oraz szkoleń,
6) przeprowadzaniem potwierdzania efektów uczenia się.
2. Uniwersytet może pobierać opłaty za usługi edukacyjne związane z:
1) prowadzeniem studiów w języku obcym,
2) prowadzeniem zajęć nieobjętych planem studiów, w tym zajęć uzupełniających efekty kształcenia
niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym kierunku.
niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym kierunku.
3. Wysokość opłat za świadczone usługi edukacyjne dla rozpoczynającego się w danym roku akademickim
cyklu kształcenia, ustala Rektor w drodze zarządzenia, z uwzględnieniem zapisu ust. 4.
cyklu kształcenia, ustala Rektor w drodze zarządzenia, z uwzględnieniem zapisu ust. 4.
4. Wysokość opłat za świadczone usługi edukacyjne, realizowane w formie studiów podyplomowych oraz
kursów dokształcających ustala Rektor w drodze zarządzenia, na wniosek kierownika podstawowej
jednostki organizacyjnej, złożony nie później niż dwa miesiące przed rozpoczęciem danego cyklu
kształcenia/semestru studiów.
kursów dokształcających ustala Rektor w drodze zarządzenia, na wniosek kierownika podstawowej
jednostki organizacyjnej, złożony nie później niż dwa miesiące przed rozpoczęciem danego cyklu
kształcenia/semestru studiów.
5. Wysokość opłat za przeprowadzenie potwierdzania efektów uczenia się ustala Rektor w drodze
zarządzenia.
zarządzenia.
6. Przez zajęcia nieobjęte planem studiów, o których mowa w ust. 2 pkt 2 należy rozumieć zajęcia
wykraczające poza zajęcia obowiązkowe, związane z realizacją dodatkowo wybranych zajęć na tym
samym lub innym kierunku, poziomie, profilu i formie studiów.
wykraczające poza zajęcia obowiązkowe, związane z realizacją dodatkowo wybranych zajęć na tym
samym lub innym kierunku, poziomie, profilu i formie studiów.
7. Zasady pobierania opłat oraz tryb i warunki zwalniania z tych opłat cudzoziemców podejmujących
i odbywających studia wyższe, studia doktoranckie, studia podyplomowe, kursy dokształcające oraz
szkolenia w Uniwersytecie, na zasadach innych niż obowiązujące obywateli polskich, określają odrębne
przepisy.
i odbywających studia wyższe, studia doktoranckie, studia podyplomowe, kursy dokształcające oraz
szkolenia w Uniwersytecie, na zasadach innych niż obowiązujące obywateli polskich, określają odrębne
przepisy.
§ 2
1. Warunki odpłatności za usługi edukacyjne i tryb wnoszenia opłat za studia, studia doktoranckie, studia
podyplomowe, kursy dokształcające i szkolenia oraz opłat za wydanie dokumentów, o których mowa
w § 1, określa umowa zawarta w formie pisemnej pomiędzy, odpowiednio: Uniwersytetem
a studentem, Uniwersytetem a uczestnikiem studiów doktoranckich, Uniwersytetem a słuchaczem
studiów podyplomowych oraz Uniwersytetem a uczestnikiem kursów dokształcających lub szkoleń,
z zastrzeżeniem ust. 2
podyplomowe, kursy dokształcające i szkolenia oraz opłat za wydanie dokumentów, o których mowa
w § 1, określa umowa zawarta w formie pisemnej pomiędzy, odpowiednio: Uniwersytetem
a studentem, Uniwersytetem a uczestnikiem studiów doktoranckich, Uniwersytetem a słuchaczem
studiów podyplomowych oraz Uniwersytetem a uczestnikiem kursów dokształcających lub szkoleń,
z zastrzeżeniem ust. 2
2. Umowa zawarta pomiędzy Uniwersytetem a uczestnikiem niestacjonarnych studiów doktoranckich
dotyczy opłat za studia oraz opłat za powtarzanie określonych zajęć z powodu niezadowalających
wyników w nauce. Umowa zawarta pomiędzy Uniwersytetem a uczestnikiem stacjonarnych studiów
doktoranckich dotyczy opłat za powtarzanie określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników
w nauce.
dotyczy opłat za studia oraz opłat za powtarzanie określonych zajęć z powodu niezadowalających
wyników w nauce. Umowa zawarta pomiędzy Uniwersytetem a uczestnikiem stacjonarnych studiów
doktoranckich dotyczy opłat za powtarzanie określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników
w nauce.
3. Student lub doktorant, który:
1) powtarza rok studiów;
2) kontynuuje naukę po co najmniej rocznym urlopie;
3) wznawia studia;
4) został przeniesiony z innej uczelni
wnosi opłaty za usługi edukacyjne w kwocie ustalonej właściwym zarządzeniem Rektora dla rocznika
studiów, z którym kontynuuje naukę.
studiów, z którym kontynuuje naukę.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-2 zachodzi konieczność dokonania zmiany warunków
umowy zawartej ze studentem lub doktorantem. Wprowadzenie zmian następuje w formie aneksu
do umowy.
umowy zawartej ze studentem lub doktorantem. Wprowadzenie zmian następuje w formie aneksu
do umowy.
5. W przypadku ponownego przyjęcia na studia w drodze rekrutacji, student lub doktorant podpisuje
nową umowę, o której mowa w ust. 1 i 2.
nową umowę, o której mowa w ust. 1 i 2.
6. Ze studentem wznawiającym studia lub studentem/doktorantem przeniesionym z innej uczelni
Uniwersytet zawiera umowę, o której mowa w ust. 1, określającą warunki odpłatności, obowiązujące
w cyklu kształcenia, w którym student lub doktorant kontynuuje naukę.
Uniwersytet zawiera umowę, o której mowa w ust. 1, określającą warunki odpłatności, obowiązujące
w cyklu kształcenia, w którym student lub doktorant kontynuuje naukę.
7. Rektor może udzielić pełnomocnictwa do zawarcia umowy innej osobie działającej w jego imieniu, tj.
dziekanowi lub odpowiednio kierownikowi studiów doktoranckich, studiów podyplomowych, kursów
i szkoleń.
dziekanowi lub odpowiednio kierownikowi studiów doktoranckich, studiów podyplomowych, kursów
i szkoleń.
8. Strony umowy mogą ją wypowiedzieć w każdym czasie. Wypowiedzenie umowy następuje w formie
pisemnej.
pisemnej.
9. Wypowiedzenie umowy przez studenta/doktoranta jest równoznaczne z rezygnacją ze studiów.
10. Umowa ulega rozwiązaniu w przypadku złożenia pisemnej rezygnacji z nauki lub skreślenia z listy,
odpowiednio: studentów, uczestników studiów doktoranckich, słuchaczy studiów podyplomowych,
uczestników kursów dokształcających lub szkoleń.
odpowiednio: studentów, uczestników studiów doktoranckich, słuchaczy studiów podyplomowych,
uczestników kursów dokształcających lub szkoleń.
TERMINY WNOSZENIA OPŁAT ZA USŁUGI EDUKACYJNE NA STUDIACH WYŻSZYCH
§ 3
1. Określa się terminy opłat za usługi edukacyjne, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a, dla osób:
1) przyjętych na I rok studiów:
a) rozpoczynających naukę od semestru zimowego - w terminie określonym zarządzeniem Rektora
w sprawie harmonogramu rekrutacji kandydatów na studia w danym roku akademickim,
w sprawie harmonogramu rekrutacji kandydatów na studia w danym roku akademickim,
b) rozpoczynających naukę od semestru letniego - do dnia rozpoczęcia semestru letniego,
określonego w ramowej organizacji danego roku akademickiego,
określonego w ramowej organizacji danego roku akademickiego,
2) pozostałych osób - przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych, a w przypadku zajęć trwających dłużej
niż jeden semestr przed rozpoczęciem każdego semestru, z uwzględnieniem zapisu ust. 3.
niż jeden semestr przed rozpoczęciem każdego semestru, z uwzględnieniem zapisu ust. 3.
2. Opłaty, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt. 1 i 3 uiszcza się w całości lub w czterech równych miesięcznych
ratach, płatnych zgodnie z zasadą:
ratach, płatnych zgodnie z zasadą:
1) w semestrze zimowym - od września do grudnia, w tym:
a) I rata lub całość opłaty - do 24 września,
b) II-IV rata - od października do grudnia - do dziesiątego dnia każdego miesiąca,
2) w semestrze letnim - od lutego do maja, w tym:
a) I rata lub całość opłaty - do dnia rozpoczęcia semestru letniego, określonego w ramowej
organizacji danego roku akademickiego,
organizacji danego roku akademickiego,
b) II-IV rata - od marca do maja - do dziesiątego dnia każdego miesiąca.
3. Opłaty wymienione w § 1 ust. 2 uiszczane są w całości, z uwzględnieniem ust. 5 -7.
4. Opłata za przeprowadzenie potwierdzania efektów uczenia się wnoszona jest jednorazowo w kwocie
i terminie ustalonym w umowie zawartej pomiędzy osobą ubiegającą się o przeprowadzenie procedury
potwierdzania efektów uczenia się, a Uniwersytetem.
i terminie ustalonym w umowie zawartej pomiędzy osobą ubiegającą się o przeprowadzenie procedury
potwierdzania efektów uczenia się, a Uniwersytetem.
5. Osoby przyjęte na I rok studiów stacjonarnych na kierunki lub specjalności realizowane w języku obcym
odpłatnie, wnoszą całość opłaty za pierwszy semestr studiów w terminie określonym zarządzeniem
Rektora w sprawie harmonogramu rekrutacji kandydatów na studia w danym roku akademickim.
odpłatnie, wnoszą całość opłaty za pierwszy semestr studiów w terminie określonym zarządzeniem
Rektora w sprawie harmonogramu rekrutacji kandydatów na studia w danym roku akademickim.
6. Studenci realizujący naukę na studiach stacjonarnych na kierunkach i specjalnościach realizowanych
w języku obcym odpłatnie w semestrach II-XII wnoszą całość opłaty za kolejne semestry w terminach:
w języku obcym odpłatnie w semestrach II-XII wnoszą całość opłaty za kolejne semestry w terminach:
1) w semestrze zimowym - do 24 września,
2) w semestrze letnim - do dnia rozpoczęcia semestru letniego, określonego w ramowej organizacji
danego roku akademickiego.
danego roku akademickiego.
7. Studenci realizujący odpłatnie przedmiot/przedmioty nieobjęte planem studiów, w tym zajęcia
uzupełniające efekty kształcenia niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym
kierunku na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, wnoszą całość opłaty w terminach:
uzupełniające efekty kształcenia niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym
kierunku na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, wnoszą całość opłaty w terminach:
1) w semestrze zimowym - do 24 września,
2) w semestrze letnim - do dnia rozpoczęcia semestru letniego, określonego w ramowej organizacji
danego roku akademickiego.
danego roku akademickiego.
8. Terminy, o których mowa w ust. 2 mogą być przedłużone na okres nie dłuższy niż 14 dni przez dziekana
wydziału, na podstawie pisemnego wniosku osoby zainteresowanej, złożonego nie później niż
w terminie 14 dni przed upływem terminu wniesienia opłaty.
wydziału, na podstawie pisemnego wniosku osoby zainteresowanej, złożonego nie później niż
w terminie 14 dni przed upływem terminu wniesienia opłaty.
TERMINY WNOSZENIA OPŁAT ZA USŁUGI EDUKACYJNE NA STUDIACH TRZECIEGO STOPNIA
§ 4
1. Opłaty, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 uiszcza się w całości lub w czterech równych miesięcznych
ratach, płatnych zgodnie z zasadą:
ratach, płatnych zgodnie z zasadą:
1) w semestrze zimowym - od października do stycznia, w tym:
a) I rata lub całość opłaty - do 10 października,
b) II-IV rata - od listopada do stycznia - do dziesiątego dnia każdego miesiąca,
2) w semestrze letnim - od lutego do maja, w tym:
a) I rata lub całość opłaty - do dnia rozpoczęcia semestru letniego, określonego w ramowej
organizacji danego roku akademickiego,
organizacji danego roku akademickiego,
b) II-IV rata - od marca do maja - do dziesiątego dnia każdego miesiąca.
2. Opłaty, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 4 uiszcza się w całości lub w czterech równych miesięcznych
ratach, płatnych zgodnie z zasadą:
ratach, płatnych zgodnie z zasadą:
1) w semestrze zimowym - od września do grudnia, w tym:
a) I rata lub całość opłaty - do 24 września,
b) II-IV rata - od października do grudnia - do dziesiątego dnia każdego miesiąca,
2) w semestrze letnim - od lutego do maja, w tym:
a) I rata lub całość opłaty - do dnia rozpoczęcia semestru letniego, określonego w ramowej
organizacji danego roku akademickiego,
organizacji danego roku akademickiego,
b) II-IV rata - od marca do maja - do dziesiątego dnia każdego miesiąca.
3. Terminy, o których mowa w ust. 2 mogą być przedłużone na okres nie dłuższy niż 14 dni przez
kierownika studiów doktoranckich, na podstawie pisemnego wniosku osoby zainteresowanej,
złożonego nie później niż w terminie 14 dni przed upływem terminu wniesienia opłaty.
kierownika studiów doktoranckich, na podstawie pisemnego wniosku osoby zainteresowanej,
złożonego nie później niż w terminie 14 dni przed upływem terminu wniesienia opłaty.
ZASADY WNOSZENIA OPŁAT ZA USŁUGI EDUKACYJNE NA STUDIACH WYŻSZYCH I STUDIACH TRZECIEGO STOPNIA
§ 5
1. Studenci studiów niestacjonarnych realizujący z wyprzedzeniem część zajęć przewidzianych planem
studiów wyższych, należną część opłaty za te zajęcia wnoszą w kwocie ustalonej zgodnie z § 7 ust.
3-4, w terminach określonych w § 3 ust. 2. Uczestnicy niestacjonarnych studiów doktoranckich
realizujący z wyprzedzeniem część zajęć przewidzianych planem studiów doktoranckich, należną część
opłaty za te zajęcia wnoszą w kwocie ustalonej zgodnie z § 8 ust. 1-2, w terminach określonych
w § 4 ust. 2.
studiów wyższych, należną część opłaty za te zajęcia wnoszą w kwocie ustalonej zgodnie z § 7 ust.
3-4, w terminach określonych w § 3 ust. 2. Uczestnicy niestacjonarnych studiów doktoranckich
realizujący z wyprzedzeniem część zajęć przewidzianych planem studiów doktoranckich, należną część
opłaty za te zajęcia wnoszą w kwocie ustalonej zgodnie z § 8 ust. 1-2, w terminach określonych
w § 4 ust. 2.
2. Od studentów przebywających na urlopie od zajęć oraz doktorantów korzystających z przedłużenia
studiów doktoranckich, nie pobiera się opłat. Jeżeli urlop lub przedłużenie studiów doktoranckich
zostały przyznane w trakcie trwania roku akademickiego, wniesiona opłata jest zwracana studentowi
lub doktorantowi na jego pisemny wniosek, proporcjonalnie do nieodbytych zajęć, licząc od dnia, kiedy
student lub doktorant uzyskał zgodę na urlop lub przedłużenie. W przypadku braku takiego wniosku,
wniesiona opłata zostaje zaliczona w poczet przyszłych opłat za kształcenie.
studiów doktoranckich, nie pobiera się opłat. Jeżeli urlop lub przedłużenie studiów doktoranckich
zostały przyznane w trakcie trwania roku akademickiego, wniesiona opłata jest zwracana studentowi
lub doktorantowi na jego pisemny wniosek, proporcjonalnie do nieodbytych zajęć, licząc od dnia, kiedy
student lub doktorant uzyskał zgodę na urlop lub przedłużenie. W przypadku braku takiego wniosku,
wniesiona opłata zostaje zaliczona w poczet przyszłych opłat za kształcenie.
3. W przypadku, gdy w czasie urlopu od zajęć lub przedłużenia studiów doktoranckich student
lub doktorant deklaruje udział w zajęciach, ma obowiązek uiścić opłaty za kształcenie.
lub doktorant deklaruje udział w zajęciach, ma obowiązek uiścić opłaty za kształcenie.
4. W przypadku przeniesienia studenta lub doktoranta z innej uczelni lub jednostki naukowej
prowadzącej studia doktoranckie, bądź ze studiów stacjonarnych na niestacjonarne w trakcie trwania
roku akademickiego, student lub doktorant zobowiązany jest do uiszczenia opłaty za kształcenie
w terminach określonych w § 3 ust. 2 dla studiów wyższych i odpowiednio w § 4 ust. 2 dla studiów
doktoranckich, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przeniesienie,
w wysokości stanowiącej sumę opłat za miesiące pozostałe do końca semestru z uwzględnieniem
miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie na studia niestacjonarne w Uniwersytecie.
prowadzącej studia doktoranckie, bądź ze studiów stacjonarnych na niestacjonarne w trakcie trwania
roku akademickiego, student lub doktorant zobowiązany jest do uiszczenia opłaty za kształcenie
w terminach określonych w § 3 ust. 2 dla studiów wyższych i odpowiednio w § 4 ust. 2 dla studiów
doktoranckich, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przeniesienie,
w wysokości stanowiącej sumę opłat za miesiące pozostałe do końca semestru z uwzględnieniem
miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie na studia niestacjonarne w Uniwersytecie.
5. W przypadku konieczności uzupełnienia różnic programowych, obowiązek uiszczenia opłaty dotyczy
tylko studentów oraz doktorantów studiów niestacjonarnych.
tylko studentów oraz doktorantów studiów niestacjonarnych.
6. W przypadku przenoszenia zajęć zaliczonych przez studenta, opłata za semestr studiów pomniejszana
jest o kwotę nierealizowanych zajęć, zgodnie z zasadą opisaną w § 7 ust. 5.
jest o kwotę nierealizowanych zajęć, zgodnie z zasadą opisaną w § 7 ust. 5.
7. Rozstrzygnięcia w sprawach, o których mowa w ust. 1-6 podejmują odpowiednio dziekan lub kierownik
studiów doktoranckich.
studiów doktoranckich.
TERMINY I ZASADY WNOSZENIA OPŁAT ZA USŁUGI EDUKACYJNE NA STUDIACH PODYPLOMOWYCH, KURSACH DOKSZTAŁCAJĄCYH ORAZ SZKOLENIACH
§ 6
1. Słuchacze studiów podyplomowych, kursów dokształcających oraz szkoleń wnoszą całość opłaty przed
terminem rozpoczęcia cyklu kształcenia, z zastrzeżeniem ust. 2.
terminem rozpoczęcia cyklu kształcenia, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, kierownik
studiów podyplomowych, kursu dokształcającego lub szkolenia może wyrazić zgodę na rozłożenie
na raty opłaty za zajęcia dydaktyczne.
studiów podyplomowych, kursu dokształcającego lub szkolenia może wyrazić zgodę na rozłożenie
na raty opłaty za zajęcia dydaktyczne.
OPŁATY ZA POWTARZANIE PRZEDMIOTU Z POWODU NIEZADOWALAJĄCYCH WYNIKÓW W NAUCE ORAZ ZA REALIZACJĘ ZAJĘĆ NIEOBJĘTYCH PLANEM STUDIÓW, W TYM ZAJĘĆ UZUPEŁNIAJĄCYCH EFEKTY KSZTAŁCENIA NIEZBĘDNE DO PODJĘCIA STUDIÓW DRUGIEGO STOPNIA NA OKREŚLONYM KIERUNKU
§ 7
1. Opłatę za jedną godzinę dydaktyczną powtarzanego przedmiotu na poszczególnych kierunkach
studiów, poziomach kształcenia i semestrach studiów stacjonarnych (jednolitych magisterskich,
pierwszego stopnia, drugiego stopnia) ustala się jako iloczyn wskaźnika kosztochłonności danego
kierunku studiów oraz kwoty za jedną godzinę dydaktyczną w wysokości określonej zarządzeniem
Rektora dla danego roku akademickiego.
studiów, poziomach kształcenia i semestrach studiów stacjonarnych (jednolitych magisterskich,
pierwszego stopnia, drugiego stopnia) ustala się jako iloczyn wskaźnika kosztochłonności danego
kierunku studiów oraz kwoty za jedną godzinę dydaktyczną w wysokości określonej zarządzeniem
Rektora dla danego roku akademickiego.
2. Opłatę za powtarzanie przedmiotu na studiach stacjonarnych ustala się jako iloczyn kwoty za jedną
godzinę dydaktyczną obliczoną zgodnie z zasadą opisaną w ust. 1 oraz liczby godzin przedmiotu
wynikającej z planu studiów.
godzinę dydaktyczną obliczoną zgodnie z zasadą opisaną w ust. 1 oraz liczby godzin przedmiotu
wynikającej z planu studiów.
3. Opłatę za jedną godzinę dydaktyczną powtarzanego przedmiotu na poszczególnych kierunkach
studiów, poziomach kształcenia i semestrach studiów niestacjonarnych (jednolitych magisterskich,
pierwszego stopnia, drugiego stopnia) ustala się jako iloraz opłaty za semestr obowiązującej dla
danego rocznika studiów, zgodnie z właściwym zarządzeniem Rektora oraz liczby godzin dydaktycznych
wynikających z planu studiów danego semestru z uwzględnieniem zapisów ust. 10 - 11.
studiów, poziomach kształcenia i semestrach studiów niestacjonarnych (jednolitych magisterskich,
pierwszego stopnia, drugiego stopnia) ustala się jako iloraz opłaty za semestr obowiązującej dla
danego rocznika studiów, zgodnie z właściwym zarządzeniem Rektora oraz liczby godzin dydaktycznych
wynikających z planu studiów danego semestru z uwzględnieniem zapisów ust. 10 - 11.
4. Opłatę za powtarzanie przedmiotu na studiach niestacjonarnych ustala się jako iloczyn kwoty za jedną
godzinę dydaktyczną obliczoną zgodnie z zasadą opisaną w ust. 3 oraz liczby godzin przedmiotu
wynikającej z planu studiów.
godzinę dydaktyczną obliczoną zgodnie z zasadą opisaną w ust. 3 oraz liczby godzin przedmiotu
wynikającej z planu studiów.
5. Opłatę za realizację zajęć nieobjętych planem studiów, w tym zajęć uzupełniających efekty kształcenia
niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym kierunku ustala się na zasadach
opisanych w ust. 2 oraz w ust. 4.
niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym kierunku ustala się na zasadach
opisanych w ust. 2 oraz w ust. 4.
6. Nie pobiera się opłaty za powtarzanie przedmiotu „praktyka”.
7. Student powtarzający semestr studiów wnosi opłaty za realizowane w tym semestrze przedmioty,
w kwocie wskazanej przez dziekana, obliczonej odpowiednio dla studentów studiów stacjonarnych
na zasadach określonych w ust. 1-2, a dla studentów studiów niestacjonarnych w ust. 3-4.
w kwocie wskazanej przez dziekana, obliczonej odpowiednio dla studentów studiów stacjonarnych
na zasadach określonych w ust. 1-2, a dla studentów studiów niestacjonarnych w ust. 3-4.
8. Opłatę za powtarzanie jednej godziny dydaktycznej na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych
z przedmiotów:
z przedmiotów:
1) kształcenia ogólnego,
2) lektoratu,
3) wychowania fizycznego,
4) technologii informacyjnej,
5) ergonomii,
6) szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
7) ochrony własności intelektualnej,
8) etykiety,
9) informacji patentowej,
ustala Rektor w drodze zarządzenia.
9. Opłatę za powtarzanie przedmiotu, o którym mowa w ust. 8 ustala się jako iloczyn kwoty za jedną
godzinę dydaktyczną i liczby godzin przedmiotu wynikającej z planu studiów.
godzinę dydaktyczną i liczby godzin przedmiotu wynikającej z planu studiów.
10. Opłaty za powtarzanie zajęć dydaktycznych dotyczą zajęć realizowanych w formie ćwiczeń. Wykłady są
nieodpłatne dla przedmiotów realizowanych w formie wykładów i ćwiczeń.
nieodpłatne dla przedmiotów realizowanych w formie wykładów i ćwiczeń.
11. W przypadku realizowania przedmiotu wyłącznie w formie wykładu, studenci/doktoranci wnoszą
opłatę według zasad określonych dla ćwiczeń.
opłatę według zasad określonych dla ćwiczeń.
§ 8
1. Opłatę za jedną godzinę dydaktyczną powtarzanego przedmiotu na stacjonarnych i niestacjonarnych
studiach doktoranckich w poszczególnych dziedzinach nauki/ dyscyplinach naukowych, ustala się jako
iloczyn wskaźnika kosztochłonności danej dziedziny nauki/ dyscypliny naukowej oraz kwoty za jedną
godzinę dydaktyczną w wysokości określonej zarządzeniem Rektora dla danego roku akademickiego.
studiach doktoranckich w poszczególnych dziedzinach nauki/ dyscyplinach naukowych, ustala się jako
iloczyn wskaźnika kosztochłonności danej dziedziny nauki/ dyscypliny naukowej oraz kwoty za jedną
godzinę dydaktyczną w wysokości określonej zarządzeniem Rektora dla danego roku akademickiego.
2. Opłatę za powtarzanie przedmiotu na studiach doktoranckich, ustala się jako iloczyn kwoty za jedną
godzinę dydaktyczną obliczoną zgodnie z zasadą opisaną w ust. 1 oraz liczby godzin przedmiotu
wynikającej z planu studiów.
godzinę dydaktyczną obliczoną zgodnie z zasadą opisaną w ust. 1 oraz liczby godzin przedmiotu
wynikającej z planu studiów.
3. Opłatę za powtarzanie przedmiotu z zakresu: kształcenia ogólnego, rozwijania umiejętności
dydaktycznych przygotowujących doktoranta do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego,
rozwijania umiejętności zawodowych przygotowujących doktoranta do pracy o charakterze badawczym
lub badawczo-rozwojowym na studiach doktoranckich, ustala się jako iloczyn kwoty za jedną godzinę
dydaktyczną w wysokości określonej zarządzeniem Rektora oraz liczby godzin przedmiotu wynikającej
z planu studiów.
dydaktycznych przygotowujących doktoranta do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego,
rozwijania umiejętności zawodowych przygotowujących doktoranta do pracy o charakterze badawczym
lub badawczo-rozwojowym na studiach doktoranckich, ustala się jako iloczyn kwoty za jedną godzinę
dydaktyczną w wysokości określonej zarządzeniem Rektora oraz liczby godzin przedmiotu wynikającej
z planu studiów.
4. Opłatę za powtarzanie języka obcego (specjalistyczne warsztaty z wybranego języka obcego)
na studiach doktoranckich ustala się jako iloczyn kwoty za jedną godzinę dydaktyczną w wysokości
określonej zarządzeniem Rektora oraz liczby godzin przedmiotu wynikającej z planu studiów.
na studiach doktoranckich ustala się jako iloczyn kwoty za jedną godzinę dydaktyczną w wysokości
określonej zarządzeniem Rektora oraz liczby godzin przedmiotu wynikającej z planu studiów.
OPŁATY ZA USŁUGI EDUKACYJNE PO WZNOWIENIU STUDIÓW WYŻSZYCH
§ 9
1. W przypadku wznowienia studiów stacjonarnych z koniecznością powtarzania zajęć niezaliczonych
z poprzednich semestrów, student wnosi opłatę za powtarzane przedmioty w wysokości wskazanej
w decyzji dziekana, obliczonej na zasadach określonych w § 7 ust. 1-2.
z poprzednich semestrów, student wnosi opłatę za powtarzane przedmioty w wysokości wskazanej
w decyzji dziekana, obliczonej na zasadach określonych w § 7 ust. 1-2.
2. W przypadku wznowienia studiów niestacjonarnych z koniecznością powtarzania zajęć niezaliczonych
z poprzednich semestrów, student wnosi opłatę za powtarzane przedmioty w wysokości wskazanej
w decyzji dziekana, obliczonej na zasadach określonych w § 7 ust. 3-4 oraz opłatę za semestr studiów
ustaloną zarządzeniem Rektora dla danego cyklu kształcenia.
z poprzednich semestrów, student wnosi opłatę za powtarzane przedmioty w wysokości wskazanej
w decyzji dziekana, obliczonej na zasadach określonych w § 7 ust. 3-4 oraz opłatę za semestr studiów
ustaloną zarządzeniem Rektora dla danego cyklu kształcenia.
3. W przypadku wznowienia studiów niestacjonarnych na semestr, w którym realizowane są tylko
przedmioty wynikające z różnic programowych, student wnosi opłaty w wysokości wskazanej w decyzji
dziekana, obliczonej na zasadach określonych w § 7 ust. 3-4. Opłata wynikająca z realizacji różnic
programowych w danym semestrze nie może przekroczyć kwoty opłaty za semestr studiów ustalonej
zarządzeniem Rektora dla danego cyklu kształcenia.
przedmioty wynikające z różnic programowych, student wnosi opłaty w wysokości wskazanej w decyzji
dziekana, obliczonej na zasadach określonych w § 7 ust. 3-4. Opłata wynikająca z realizacji różnic
programowych w danym semestrze nie może przekroczyć kwoty opłaty za semestr studiów ustalonej
zarządzeniem Rektora dla danego cyklu kształcenia.
TRYB I WARUNKI ZWALNIANIA Z OPŁAT ORAZ ZWROTY WNIESIONYCH OPŁAT
§ 10
1. Student lub doktorant może ubiegać się o częściowe lub całkowite zwolnienie z opłat za świadczone
usługi edukacyjne w przypadku:
usługi edukacyjne w przypadku:
1) osiągania wybitnych wyników w nauce, tj. usytuowania studenta lub doktoranta w grupie 3%
najlepszych studentów lub doktorantów,
najlepszych studentów lub doktorantów,
2) uczestniczenia w międzynarodowym programie stypendialnym,
3) trudnej sytuacji materialnej studenta lub doktoranta, w której znalazł się po rozpoczęciu studiów,
4) pełnego sieroctwa studenta, jeżeli nie przekroczył 26 roku życia lub pełnego sieroctwa doktoranta,
jeżeli nie przekroczył 29 roku życia,
jeżeli nie przekroczył 29 roku życia,
5) długotrwałej choroby studenta lub doktoranta.
2. Zwolnienie z opłat w przypadkach, o których mowa w ust. 1 może nastąpić na pisemny wniosek
studenta lub doktoranta złożony do Rektora za pośrednictwem dziekana wydziału lub kierownika
studiów doktoranckich w terminie 14 dni przed upływem terminu wniesienia opłaty.
studenta lub doktoranta złożony do Rektora za pośrednictwem dziekana wydziału lub kierownika
studiów doktoranckich w terminie 14 dni przed upływem terminu wniesienia opłaty.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 podlega rozpatrzeniu po zaopiniowaniu przez dziekana wydziału
i wydziałowy organ samorządu studenckiego oraz odpowiednio przez kierownika studiów
doktoranckich i wydziałowy organ samorządu doktorantów.
i wydziałowy organ samorządu studenckiego oraz odpowiednio przez kierownika studiów
doktoranckich i wydziałowy organ samorządu doktorantów.
4. Decyzję w sprawie zwolnienia z opłat podejmuje Rektor na wniosek studenta lub doktoranta
zaopiniowany odpowiednio przez dziekana wydziału i wydziałowy organ samorządu studenckiego
lub przez kierownika studiów doktoranckich i wydziałowy organ samorządu doktorantów.
zaopiniowany odpowiednio przez dziekana wydziału i wydziałowy organ samorządu studenckiego
lub przez kierownika studiów doktoranckich i wydziałowy organ samorządu doktorantów.
5. Od decyzji podjętej przez Rektora, studentowi lub doktorantowi przysługuje prawo wniesienia wniosku
o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
6. Ewidencję złożonych wniosków o zwolnienie z opłat oraz ewidencję wydanych decyzji prowadzi
wyznaczony pracownik dziekanatu.
wyznaczony pracownik dziekanatu.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 może być udzielone studentowi lub doktorantowi tylko raz
w czasie trwania studiów wyższych lub studiów doktoranckich.
w czasie trwania studiów wyższych lub studiów doktoranckich.
§ 11
1. Z tytułu osiągnięcia wybitnych wyników w nauce student lub doktorant studiów niestacjonarnych może
ubiegać się o zwolnienie z obowiązującej opłaty za świadczone usługi edukacyjne do wysokości 50%
ustalonej opłaty semestralnej.
ubiegać się o zwolnienie z obowiązującej opłaty za świadczone usługi edukacyjne do wysokości 50%
ustalonej opłaty semestralnej.
2. Do wniosku w sprawie zwolnienia z opłat, o których mowa w ust. 1 należy dołączyć pisemne
potwierdzenie z dziekanatu, że student lub doktorant należy do grupy 3% najlepszych, odpowiednio:
studentów kierunku danego rocznika lub doktorantów w danej dziedzinie nauki/dyscyplinie naukowej,
osiągających wybitne wyniki w nauce, z uwzględnieniem zapisu ust. 3.
potwierdzenie z dziekanatu, że student lub doktorant należy do grupy 3% najlepszych, odpowiednio:
studentów kierunku danego rocznika lub doktorantów w danej dziedzinie nauki/dyscyplinie naukowej,
osiągających wybitne wyniki w nauce, z uwzględnieniem zapisu ust. 3.
3. Na kierunku filologia, uprawnionym do wnioskowania o zwolnienie z obowiązku uiszczenia opłaty
w wysokości do 50% jest student należący do grupy 3% najlepszych studentów danej specjalności.
w wysokości do 50% jest student należący do grupy 3% najlepszych studentów danej specjalności.
4. Do wyłonienia grup 3% najlepszych studentów, o których mowa w ust. 2 i 3, w przypadku studiów
pierwszego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich brana jest pod uwagę średnia ocen ze
wszystkich poprzednich semestrów studiów, a w przypadku studiów drugiego stopnia średnia ocen
z dwóch semestrów pierwszego roku studiów.
pierwszego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich brana jest pod uwagę średnia ocen ze
wszystkich poprzednich semestrów studiów, a w przypadku studiów drugiego stopnia średnia ocen
z dwóch semestrów pierwszego roku studiów.
5. Do wyłonienia grupy 3% najlepszych doktorantów przyjmuje się kryteria przyjęte do sporządzania listy
rankingowej do stypendium dla najlepszych doktorantów w danej dziedzinie nauki/dyscyplinie
naukowej.
rankingowej do stypendium dla najlepszych doktorantów w danej dziedzinie nauki/dyscyplinie
naukowej.
§ 12
Student lub doktorant, który kontynuuje kształcenie w ramach międzynarodowego programu stypendialnego nie wnosi opłaty za semestr, który realizuje w uczelni zagranicznej.
§ 13
Do wniosku o zwolnienie z opłat w przypadkach, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3-5, student lub doktorant dołącza odpowiednie dokumenty potwierdzające okoliczności, uzasadniające zwolnienie z opłat.
§ 14
1. Zwolnienie, o którym mowa w § 10 ust. 1 nie przysługuje studentowi lub doktorantowi:
1) I roku studiów,
2) powtarzającemu zajęcia dydaktyczne,
3) realizującemu studia prowadzone w języku obcym,
4) realizującemu przedmiot/przedmioty nieobjęte planem studiów, w tym zajęcia uzupełniające efekty
kształcenia niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym kierunku.
kształcenia niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym kierunku.
2. Przepis ust. 1 pkt 1 - 2 nie dotyczy osób, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4-5.
§ 15
1. W przypadku niewniesienia opłaty związanej z odbywaniem studiów, dziekan może wydać decyzję
o skreśleniu z listy studentów.
o skreśleniu z listy studentów.
2. W przypadku niewniesienia opłaty związanej z odbywaniem studiów doktoranckich, decyzję
o skreśleniu z listy doktorantów może wydać kierownik studiów doktoranckich.
o skreśleniu z listy doktorantów może wydać kierownik studiów doktoranckich.
3. Studentowi lub doktorantowi, który dokonał opłaty, a następnie zrezygnował ze studiów, na pisemny
wniosek zainteresowanego, uczelnia zwraca część wniesionej opłaty za niezrealizowane zajęcia
dydaktyczne prowadzone w ramach zjazdów przewidzianych w planie studiów danego semestru
lub ramach tygodniowych zajęć przewidzianych rozkładem zajęć dydaktycznych.
wniosek zainteresowanego, uczelnia zwraca część wniesionej opłaty za niezrealizowane zajęcia
dydaktyczne prowadzone w ramach zjazdów przewidzianych w planie studiów danego semestru
lub ramach tygodniowych zajęć przewidzianych rozkładem zajęć dydaktycznych.
4. Wysokość zwrotu ustala się dzieląc kwotę opłaty za semestr i odpowiednio przedmiot przez liczbę
zaplanowanych zjazdów i odpowiednio liczbę tygodni zajęć dydaktycznych, a następnie mnożąc
uzyskaną kwotę przez liczbę zjazdów i odpowiednio liczbę tygodni zajęć dydaktycznych
niezrealizowanych.
zaplanowanych zjazdów i odpowiednio liczbę tygodni zajęć dydaktycznych, a następnie mnożąc
uzyskaną kwotę przez liczbę zjazdów i odpowiednio liczbę tygodni zajęć dydaktycznych
niezrealizowanych.
5. Jeżeli opłata, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 wnoszona była ratalnie, różnica pomiędzy opłatą
należną z tytułu zrealizowanych zajęć a dokonaną wpłatą, stanowi należność, do uregulowania której
student lub doktorant jest zobowiązany.
należną z tytułu zrealizowanych zajęć a dokonaną wpłatą, stanowi należność, do uregulowania której
student lub doktorant jest zobowiązany.
6. Należną opłatę, o której mowa w ust. 5 ustala się dzieląc kwotę opłaty za semestr i odpowiednio
przedmiot przez liczbę zaplanowanych zjazdów i odpowiednio liczbę tygodni zajęć dydaktycznych,
a następnie mnożąc uzyskaną kwotę przez liczbę zjazdów i odpowiednio liczbę tygodni zrealizowanych
zajęć dydaktycznych.
przedmiot przez liczbę zaplanowanych zjazdów i odpowiednio liczbę tygodni zajęć dydaktycznych,
a następnie mnożąc uzyskaną kwotę przez liczbę zjazdów i odpowiednio liczbę tygodni zrealizowanych
zajęć dydaktycznych.
7. W przypadku nieuczestniczenia w zajęciach z powodu przebywania na urlopie od zajęć dydaktycznych,
przepisy ust. 3-6 stosuje się odpowiednio.
przepisy ust. 3-6 stosuje się odpowiednio.
8. Uczestnikowi studiów podyplomowych, kursu dokształcającego lub szkolenia, który dokonał opłaty,
a następnie zrezygnował z nauki lub został skreślony z listy, odpowiednio: słuchaczy studiów
podyplomowych, uczestników kursów dokształcających lub szkoleń, na pisemny wniosek
zainteresowanego uczelnia zwraca część wniesionej opłaty za niezrealizowane zajęcia dydaktyczne,
zgodnie z zasadą określoną w umowie, o której mowa w § 2 ust. 1.
a następnie zrezygnował z nauki lub został skreślony z listy, odpowiednio: słuchaczy studiów
podyplomowych, uczestników kursów dokształcających lub szkoleń, na pisemny wniosek
zainteresowanego uczelnia zwraca część wniesionej opłaty za niezrealizowane zajęcia dydaktyczne,
zgodnie z zasadą określoną w umowie, o której mowa w § 2 ust. 1.
9. W przypadku rezygnacji z procedury potwierdzania efektów uczenia się po wniesieniu opłaty, o której
mowa w § 3 ust. 4, zapisy ust. 8 stosuje się odpowiednio.
mowa w § 3 ust. 4, zapisy ust. 8 stosuje się odpowiednio.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16
1. Opłaty za usługi edukacyjne uiszcza się na wskazane konto Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie.
w Olsztynie.
2. Za datę dokonania opłaty uważa się datę uznania rachunku bankowego.
3. Student lub doktorant na wezwanie Uniwersytetu jest obowiązany do okazania dowodu wniesienia
opłaty.
opłaty.
4. Uniwersytet nie odpowiada za następstwa błędnego zakwalifikowania wpłaty, powstałe na skutek
okoliczności leżących po stronie wpłacającego, w szczególności w wyniku dokonania wpłaty
na niewłaściwy numer rachunku bankowego.
okoliczności leżących po stronie wpłacającego, w szczególności w wyniku dokonania wpłaty
na niewłaściwy numer rachunku bankowego.
5. Opłaty podlegają ewidencji w dziekanatach wydziałów oraz innych jednostkach organizacyjnych
uczelni, odpowiedzialnych za prowadzenie rachunkowości uczelni.
uczelni, odpowiedzialnych za prowadzenie rachunkowości uczelni.
6. Ostatecznego naliczenia i rozliczenia opłat za studia lub usługi edukacyjne dokonuje dziekan oraz
kierownik, odpowiednio: studiów doktoranckich, studiów podyplomowych, kursu dokształcającego
lub szkolenia.
kierownik, odpowiednio: studiów doktoranckich, studiów podyplomowych, kursu dokształcającego
lub szkolenia.
§ 17
W sprawach nieuregulowanych w niniejszej Uchwale, decyzje podejmuje Rektor.
§ 18
Traci moc Uchwała Nr 219 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 17 maja 2013 roku w sprawie zasad pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat.
§ 19
1. Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
2. Przepisy niniejszej uchwały stosuje się również do umów zawartych, ze studentami i doktorantami,
przed dniem wejścia jej w życie.
przed dniem wejścia jej w życie.
Przewodniczący Senatu
Rektor
prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI
Informacje o dokumencie:
Jednostka: Biuro Rektora | Wytworzył: prof. dr hab. Ryszard Górecki | Opublikował: Zofia Konopka |
Data wytworzenia: 21.05.2015 | Data publikacji: 28.05.2015 14:56 | Data aktualizacji: 05.06.2015 08:04 |
Liczba wyświetleń: 13073 | Historia aktualizacji | Drukuj ten dokument |
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
Uchwała Nr 736 - zasady pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne.docx | 45.17 KB |