- menu przedmiotowe
- Status prawny
- Władze Uniwersytetu
- Wewnętrzne akty prawne
- Działalność Uniwersytetu
- Struktura organizacyjna
- Doktoraty i habilitacje
- Ogłoszenia i komunikaty
- Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
- Oferty zatrudnienia w projektach
- Baza dokumentów
- Regulaminy
- Prowadzone rejestry, ewidencje i archiwa
- Studia i studenci
- Programy studiów
- Oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej
- dostęp do informacji
- obsługa biuletynu UWM
Nr 223 z dnia 24 listopada 2017 roku w sprawie polityki kadrowej
UCHWAŁA Nr 223
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 24 listopada 2017 roku
w sprawie polityki kadrowej
Na podstawie § 14 ust. 4 pkt 3 Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, uchwala się,
co następuje:
co następuje:
§ 1
Politykę kadrową poszczególnych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie, zwanego dalej „Uniwersytetem”, prowadzą odpowiednio właściwi prorektorzy, Kanclerz lub dziekani, z tym, że decyzje w przedmiocie zatrudnienia lub wzrostu wynagrodzenia zasadniczego pracowników wymagają uprzedniej zgody Rektora.
w Olsztynie, zwanego dalej „Uniwersytetem”, prowadzą odpowiednio właściwi prorektorzy, Kanclerz lub dziekani, z tym, że decyzje w przedmiocie zatrudnienia lub wzrostu wynagrodzenia zasadniczego pracowników wymagają uprzedniej zgody Rektora.
§ 2
W celu realizacji strategicznych zadań Uniwersytetu, w zakresie polityki kadrowej przyjmuje się następujące działania:
1) wdrożenie strategii zarządzania zasobami ludzkimi Uniwersytetu;
2) określenie nowych dodatkowych wymagań i kwalifikacji zawodowych dla kandydatów
na poszczególne stanowiska nauczycieli akademickich na wydziałach oraz w jednostkach
międzywydziałowych i ogólnouczelnianych;
na poszczególne stanowiska nauczycieli akademickich na wydziałach oraz w jednostkach
międzywydziałowych i ogólnouczelnianych;
3) określenie nowych minimalnych wymagań punktowych, poniżej których ocena działalności
nauczyciela akademickiego w danym obszarze jest negatywna;
nauczyciela akademickiego w danym obszarze jest negatywna;
4) przeprowadzanie okresowych przeglądów obsady stanowisk w poszczególnych jednostkach
administracji centralnej i jednostkach organizacyjnych Uniwersytetu celem racjonalizacji
zatrudnienia w grupie pracowników administracyjnych i technicznych;
administracji centralnej i jednostkach organizacyjnych Uniwersytetu celem racjonalizacji
zatrudnienia w grupie pracowników administracyjnych i technicznych;
5) prowadzenie polityki zatrudniania z uwzględnieniem zasad, o których mowa w § 3-7 uchwały.
§ 3
1. Tworzenie nowych etatów naukowo-dydaktycznych w jednostkach organizacyjnych Uniwersytetu,
po wcześniejszym wyczerpaniu możliwości wynikających z przenoszenia pracowników lub zespołów
między jednostkami, dopuszcza się wyłącznie w celu:
po wcześniejszym wyczerpaniu możliwości wynikających z przenoszenia pracowników lub zespołów
między jednostkami, dopuszcza się wyłącznie w celu:
1) podniesienia kategorii naukowej jednostki;
2) zwiększenia liczby uprawnień do nadawania stopni naukowych;
3) zapewnienia minimum kadrowego i zadaniowego do realizacji procesu dydaktycznego
na poszczególnych kierunkach studiów;
na poszczególnych kierunkach studiów;
4) zapewnienia realizacji zadań naukowych w ramach projektów badawczych, pod warunkiem
zapewnienia finansowania wynagrodzeń za pracę z tych projektów.
zapewnienia finansowania wynagrodzeń za pracę z tych projektów.
2. Odtwarzanie opróżnionych stanowisk możliwe jest wyłącznie wtedy, gdy:
1) obciążenie dydaktyczne jednostki przekracza łączne pensum pracowników i doktorantów
na studiach stacjonarnych, a także dopuszczalną ustawowo zwyżkę godzin wynoszącą
25% pensum pracowników naukowo-dydaktycznych i 50% pensum pracowników
dydaktycznych, ustalane na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych w poprzednim
roku akademickim;
na studiach stacjonarnych, a także dopuszczalną ustawowo zwyżkę godzin wynoszącą
25% pensum pracowników naukowo-dydaktycznych i 50% pensum pracowników
dydaktycznych, ustalane na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych w poprzednim
roku akademickim;
2) wynika to z konieczności utrzymania uprawnień do nadawania stopni naukowych lub minimum
kadrowego i zadaniowego do realizacji procesu dydaktycznego na poszczególnych kierunkach
studiów;
kadrowego i zadaniowego do realizacji procesu dydaktycznego na poszczególnych kierunkach
studiów;
3) istnieje potrzeba realizacji zadań w ramach projektów finansowanych ze środków
zewnętrznych do czasu zakończenia okresów trwałości przewidzianych w umowach
i przepisach odrębnych.
zewnętrznych do czasu zakończenia okresów trwałości przewidzianych w umowach
i przepisach odrębnych.
3. Zatrudnianie osób, dla których Uniwersytet nie jest podstawowym miejscem pracy, w rozumieniu
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, możliwe jest wyłącznie w przypadku, gdy jest to niezbędne
do uzupełnienia wymaganego minimum kadrowego do realizacji procesu dydaktycznego
na poszczególnych kierunkach studiów.
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, możliwe jest wyłącznie w przypadku, gdy jest to niezbędne
do uzupełnienia wymaganego minimum kadrowego do realizacji procesu dydaktycznego
na poszczególnych kierunkach studiów.
4. Ponowne nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim, który osiągnął wiek emerytalny
lub któremu z mocy prawa wygasł stosunek pracy możliwe jest wyłącznie wtedy, gdy jest to
niezbędne do uzupełnienia wymaganego minimum kadrowego związanego z uprawnieniami do
nadawania stopni naukowych lub minimum kadrowego i zadaniowego do realizacji procesu
dydaktycznego na poszczególnych kierunkach studiów.
lub któremu z mocy prawa wygasł stosunek pracy możliwe jest wyłącznie wtedy, gdy jest to
niezbędne do uzupełnienia wymaganego minimum kadrowego związanego z uprawnieniami do
nadawania stopni naukowych lub minimum kadrowego i zadaniowego do realizacji procesu
dydaktycznego na poszczególnych kierunkach studiów.
5. Wskazane jest zatrudnianie na stanowisku profesora wizytującego na podstawie umów cywilno-
prawnych profesorów niebędących obywatelami polskimi do prowadzenia zajęć dydaktycznych
w wymiarze minimum 60 godzin w roku akademickim.
prawnych profesorów niebędących obywatelami polskimi do prowadzenia zajęć dydaktycznych
w wymiarze minimum 60 godzin w roku akademickim.
6. Przy obsadzaniu stanowisk administracyjnych i technicznych wprowadza się następujące
zalecenia:
zalecenia:
1) należy w pierwszej kolejności skorzystać z rekrutacji wewnętrznej z uwzględnieniem
ewentualnego przeszkolenia osób już zatrudnionych;
ewentualnego przeszkolenia osób już zatrudnionych;
2) nowe zatrudnienia są możliwe wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, związanych z dalszym
prawidłowym funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej.
prawidłowym funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej.
§ 4
1. Umowy osób zatrudnionych na czas określony na stanowiskach lektorów, asystentów,
wykładowców i starszych wykładowców wygasają zgodnie z terminami w nich określonymi,
z zastrzeżeniem ust. 2.
wykładowców i starszych wykładowców wygasają zgodnie z terminami w nich określonymi,
z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Umowy, o których mowa w ust. 1, mogą być przedłużone na czas nieokreślony na wniosek
dziekana lub właściwego prorektora, w sytuacji, gdy zatrudniony:
dziekana lub właściwego prorektora, w sytuacji, gdy zatrudniony:
1) nie przekroczył wskazanych w Statucie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
zwanym dalej „Statutem”, terminów na uzyskanie stopnia naukowego doktora,
zwanym dalej „Statutem”, terminów na uzyskanie stopnia naukowego doktora,
2) pełni funkcję z wyboru lub zajmuje stanowisko kierownika albo zastępcy kierownika jednostki
organizacyjnej,
organizacyjnej,
3) ma wszczętą procedurę o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego,
4) otrzymał pozytywne recenzje rozprawy doktorskiej w przewodzie doktorskim,
5) jest osobą niezbędną do realizacji specjalistycznych prac w badaniach naukowych lub
dydaktyce, o ile jest zaplanowana dla niej liczba godzin dydaktycznych wynikająca
z odrębnych przepisów, ustalana na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych
w poprzednim roku akademickim.
dydaktyce, o ile jest zaplanowana dla niej liczba godzin dydaktycznych wynikająca
z odrębnych przepisów, ustalana na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych
w poprzednim roku akademickim.
3. Przedłużenie umowy na czas nieokreślony, o którym mowa w ust. 2:
1) w przypadku osób zatrudnionych na stanowisku lektora lub instruktora jest możliwe wyłącznie
na tym samym stanowisku,
na tym samym stanowisku,
2) w przypadku osób zatrudnionych na stanowisku wykładowcy jest możliwe na tym samym
stanowisku lub na stanowisku lektora albo instruktora,
stanowisku lub na stanowisku lektora albo instruktora,
3) w przypadku osób zatrudnionych na stanowisku asystenta i starszego wykładowcy jest
możliwe odpowiednio na stanowisku asystenta lub wykładowcy.
możliwe odpowiednio na stanowisku asystenta lub wykładowcy.
§ 5
1. Umowy osób zatrudnionych na czas nieokreślony na stanowiskach lektora, instruktora,
wykładowcy i starszego wykładowcy podlegają przeglądowi, którego celem jest dostosowanie
poziomu zatrudnienia do aktualnych potrzeb w skali wydziału i Uniwersytetu.
wykładowcy i starszego wykładowcy podlegają przeglądowi, którego celem jest dostosowanie
poziomu zatrudnienia do aktualnych potrzeb w skali wydziału i Uniwersytetu.
2. Przegląd umów, o którym mowa w ust. 1, jest przeprowadzany przez dziekanów lub właściwych
prorektorów corocznie w terminie do 30 marca każdego roku.
prorektorów corocznie w terminie do 30 marca każdego roku.
3. W przypadku stwierdzenia nieadekwatności poziomu zatrudnienia do aktualnych potrzeb wydziału
czy jednostki ogólnouczelnianej i międzywydziałowej dziekan lub właściwy prorektor:
czy jednostki ogólnouczelnianej i międzywydziałowej dziekan lub właściwy prorektor:
1) inicjuje procedurę zmiany umowy, której celem jest zatrudnienie osób zatrudnionych
na stanowisku wykładowcy i starszego wykładowcy odpowiednio na stanowisku lektora
lub instruktora,
na stanowisku wykładowcy i starszego wykładowcy odpowiednio na stanowisku lektora
lub instruktora,
2) wszczyna procedurę likwidacji stanowiska lub stanowisk.
§ 6
Umowy osób nieposiadających stopnia naukowego doktora zatrudnionych na czas nieokreślony na stanowiskach asystentów są na wniosek dziekana:
1) rozwiązywane po upływie wskazanych w Statucie terminów na uzyskanie stopnia naukowego
doktora albo,
doktora albo,
2) aneksowane, gdzie zmianie podlega stanowisko na wykładowcę lub w przypadku specjalistów
z zakresu neofilologii na lektora, o ile jest zaplanowana dla nich liczba godzin wynikająca
z odrębnych przepisów, ustalana na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych
w poprzednim roku akademickim.
z zakresu neofilologii na lektora, o ile jest zaplanowana dla nich liczba godzin wynikająca
z odrębnych przepisów, ustalana na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych
w poprzednim roku akademickim.
§ 7
Umowy osób nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego, zatrudnionych na czas nieokreślony na stanowisku adiunkta są na wniosek dziekana:
1) rozwiązywane po upływie wskazanych w Statucie terminów na uzyskanie stopnia naukowego
doktora habilitowanego albo,
doktora habilitowanego albo,
2) aneksowane, gdzie zmianie podlega stanowisko na asystenta lub starszego wykładowcy, o ile
jest zaplanowana dla nich liczba godzin dydaktycznych wynikająca z odrębnych przepisów,
ustalana na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych w poprzednim roku akademickim.
jest zaplanowana dla nich liczba godzin dydaktycznych wynikająca z odrębnych przepisów,
ustalana na podstawie zrealizowanych godzin dydaktycznych w poprzednim roku akademickim.
§ 8
Rektor, w szczególnie uzasadnionych przypadkach może odstąpić od zasad określonych w § 2-7.
§ 9
Traci moc Uchwała Nr 936 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 24 czerwca 2016 roku w sprawie polityki kadrowej.
§ 10
Realizację uchwały powierza się prorektorowi właściwemu ds. kadr i Kanclerzowi.
§ 11
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor
prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI
Informacje o dokumencie:
Jednostka: Biuro Rektora | Wytworzył: prof. dr hab. Ryszard Górecki | Opublikował: Zofia Konopka |
Data wytworzenia: 23.11.2017 | Data publikacji: 27.11.2017 11:37 | Data aktualizacji: 27.11.2017 11:37 |
Liczba wyświetleń: 2804 | Historia aktualizacji | Drukuj ten dokument |
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
Uchw223.docx | 23.34 KB |