- menu przedmiotowe
- Status prawny
- Władze Uniwersytetu
- Wewnętrzne akty prawne
- Działalność Uniwersytetu
- Struktura organizacyjna
- Doktoraty i habilitacje
- Ogłoszenia i komunikaty
- Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
- Oferty zatrudnienia w projektach
- Baza dokumentów
- Regulaminy
- Prowadzone rejestry, ewidencje i archiwa
- Studia i studenci
- Programy studiów
- Oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej
- dostęp do informacji
- obsługa biuletynu UWM
NR 494 z dnia 21 maja 2019 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
UCHWAŁA NR 494
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 21 maja 2019 roku
w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Działając na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
(Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.), art. 227 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1669) oraz § 14 ust. 1 pkt 1 i 98
Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, stanowi się, co następuje:
(Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.), art. 227 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1669) oraz § 14 ust. 1 pkt 1 i 98
Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, stanowi się, co następuje:
§ 1
Wprowadza się Statut Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zwany dalej „Statutem”, stanowiący załącznik Nr 1 do uchwały.
§ 2
1. Osoby, które były członkami Senatu kadencji 2016-2020 w dniu 30 września 2019 r. pozostają
w składzie Senatu do końca kadencji 2016-2020.
w składzie Senatu do końca kadencji 2016-2020.
2. Wybory uzupełniające do Senatu do upływu kadencji, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się
w oparciu o dotychczas obowiązujące zasady, z zastrzeżeniem, że osoby kandydujące muszą
spełnić wymagania określone w Ustawie i Statucie.
w oparciu o dotychczas obowiązujące zasady, z zastrzeżeniem, że osoby kandydujące muszą
spełnić wymagania określone w Ustawie i Statucie.
3. Komisja do spraw Oceny Nauczycieli Akademickich dla Jednostek Pozawydziałowych z dniem
wejścia w życie Statutu staje się Komisją do spraw Oceny Nauczycieli Akademickich zatrudnionych
w Jednostkach Ogólnouczelnianych w rozumieniu Statutu.
wejścia w życie Statutu staje się Komisją do spraw Oceny Nauczycieli Akademickich zatrudnionych
w Jednostkach Ogólnouczelnianych w rozumieniu Statutu.
4. Rektor wyda zarządzenia, o których mowa w § 4 ust. 3 i 5, § 5 ust. 6, § 15 ust. 2 pkt 1 lit. c oraz
§ 16 ust. 5 pkt 2 Statutu, w terminie trzech miesięcy od wejścia w życie Statutu.
§ 16 ust. 5 pkt 2 Statutu, w terminie trzech miesięcy od wejścia w życie Statutu.
5. Komisja Rektorska do spraw Godności Honorowych z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu
staje się Komisją Rektorską do spraw Godności Honorowych w rozumieniu Statutu. Do uzupełnienia
składu Komisji stosuje się zasady, o których mowa w § 2 ust. 2 Załącznika nr 1 do Statutu.
staje się Komisją Rektorską do spraw Godności Honorowych w rozumieniu Statutu. Do uzupełnienia
składu Komisji stosuje się zasady, o których mowa w § 2 ust. 2 Załącznika nr 1 do Statutu.
6. Z dniem powołania Uniwersyteckiej Rady Doskonałości Naukowej i Rady Edukacyjnej rozwiązują
się odpowiednio: Senacka Komisja do spraw Nauki i Senacka Komisja do spraw Dydaktycznych.
się odpowiednio: Senacka Komisja do spraw Nauki i Senacka Komisja do spraw Dydaktycznych.
7. Do dnia 30 września 2021 r. rady naukowe dyscyplin można utworzyć dla dyscyplin posiadających
co najmniej kategorię naukową B.
co najmniej kategorię naukową B.
8. Rektor powołuje członków rad naukowych dyscyplin i ich przewodniczących w terminie miesiąca
od wejścia w życie Statutu na kadencję do dnia 31 grudnia 2021 r.
od wejścia w życie Statutu na kadencję do dnia 31 grudnia 2021 r.
9. Rektor powołuje członków rad naukowych szkół doktorskich i dyrektorów szkół doktorskich
w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do dnia 31 sierpnia 2021 r.
w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do dnia 31 sierpnia 2021 r.
10. Rektor powołuje członków Uniwersyteckiej Rady Doskonałości Naukowej i jej przewodniczącego
w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do 31 grudnia 2020 r.
w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do 31 grudnia 2020 r.
11. Rektor powołuje członków Rady Edukacyjnej i jej przewodniczącego w terminie miesiąca
od wejścia w życie Statutu na kadencję do dnia 31 sierpnia 2020 r.
od wejścia w życie Statutu na kadencję do dnia 31 sierpnia 2020 r.
12. Rektor powołuje prorektorów i wyznacza swojego pierwszego zastępcę w terminie miesiąca
od wejścia w życie Statutu na kadencję do 31 sierpnia 2020 r.
od wejścia w życie Statutu na kadencję do 31 sierpnia 2020 r.
13. Rektor powołuje dziekanów, dyrektora filii, prodziekanów oraz wicedyrektora filii w terminie
miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do 31 sierpnia 2020 r. Przepis § 33 ust. 5
nie stosuje się.
miesiąca od wejścia w życie Statutu na kadencję do 31 sierpnia 2020 r. Przepis § 33 ust. 5
nie stosuje się.
14. Kadencja Uczelnianego Kolegium Elektorów powołanego w 2016 r. trwa do dnia 28 lutego 2020 r.
Wybory uzupełniające w tej kadencji przeprowadza na podstawie przepisów Załącznika Nr 5
„Ordynacja wyborcza” do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, o którym
mowa w § 5.
Wybory uzupełniające w tej kadencji przeprowadza na podstawie przepisów Załącznika Nr 5
„Ordynacja wyborcza” do Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, o którym
mowa w § 5.
15. W skład Uczelnianego Kolegium Elektorów na kadencję 2020 – 2024 wchodzą:
1) członkowie Senatu, którego kadencja upływa w roku wyborów,
2) wybrani elektorzy.
16. Wybór elektorów, o których mowa w ust. 15 pkt. 2, odbywa się zgodnie z następującymi
zasadami:
zasadami:
1) z grona samodzielnych nauczycieli akademickich – z każdego wydziału wybierana jest 1 osoba
na zebraniu wyborczym tego grona pracowników,
na zebraniu wyborczym tego grona pracowników,
2) z grona pozostałych nauczycieli akademickich – z każdego wydziału wybierana jest 1 osoba
na zebraniu wyborczym tego grona pracowników,
na zebraniu wyborczym tego grona pracowników,
3) z grona studentów – wybieranych jest 5 osób na zebraniu wyborczym wszystkich studentów
Uniwersytetu,
Uniwersytetu,
4) z grona doktorantów – wybierana jest 1 osoba na zebraniu wyborczym wszystkich
doktorantów Uniwersytetu,
doktorantów Uniwersytetu,
5) z grona pracowników niebędących nauczycielami akademickimi – wybierana jest 1 osoba na
zebraniu wyborczym tego grona pracowników Uniwersytetu,
zebraniu wyborczym tego grona pracowników Uniwersytetu,
6) z grona członków działających w Uniwersytecie związków zawodowych – wybierane są
2 osoby, z czego nie więcej niż po 1 przedstawicielu z każdego związku na wspólnym zebraniu
prezydiów związków zawodowych.
2 osoby, z czego nie więcej niż po 1 przedstawicielu z każdego związku na wspólnym zebraniu
prezydiów związków zawodowych.
17. Kadencja Uczelnianej Komisji Wyborczej oraz wydziałowych komisji wyborczych powołanych
w 2015 r., trwa do dnia 15 listopada 2020 r.
w 2015 r., trwa do dnia 15 listopada 2020 r.
18. Jednostki organizacyjne i wewnętrzne o nazwach istniejących przed dniem wejścia w życie
Statutu stają się jednostkami odpowiedniego typu o tych samych nazwach.
19. Jednostka organizacyjna Uniwersytetu, która w dniu wejścia w życie Statutu, nie spełnia
warunków określonych dla tej jednostki, podlega przekształceniu lub likwidacji w terminie
do 31 grudnia 2020 r. z wyjątkiem wydziałów którym przypisano jedną dyscyplinę naukową,
która w wyniku ewaluacji jakości naukowej uzyskała kategorię C – w tym wypadku przepisy
§ 41 ust. 8-10 stosuje się od dnia wejścia w życie Statutu, z zastrzeżeniem ust. 20.
20. Wydział Nauk o Zdrowiu w terminie do 31 grudnia 2019 r. ulega przekształceniu w Szkołę Zdrowia
Publicznego. Szkołą Zdrowia Publicznego kieruje dyrektor. Do Szkoły Zdrowia Publicznego
i kierującego nią dyrektora przepisy Statutu dotyczące filii i dyrektora filii stosuje się odpowiednio,
z zastrzeżeniem ust. 21.
21. Dyrektorem Szkoły Zdrowia Publicznego może zostać samodzielny nauczyciel akademicki,
zatrudniony w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy.22. Dyrektor Szkoły Zdrowia
Publicznego pełni funkcję kierowniczą w rozumieniu § 22 Statutu.
23. Wydział Lekarski i Szkoła Zdrowia Publicznego, o której mowa w ust. 20, tworzą Collegium
Medicum, pomimo niespełniania wymogów, o których mowa w § 32 ust. 2 Statutu, jednak nie
dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r.
24. Collegium Medicum, o którym mowa w ust. 23, nadzoruje prorektor właściwy do spraw Collegium
Medicum, Przepis § 32 ust. 3 Statutu stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 25.
25. W przypadku, o którym mowa w ust. 23, prorektor właściwy do spraw Collegium Medicum pełni
funkcję nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r.
26. W skład Rady Collegium Medicum oraz Rady Edukacyjnej wchodzi również dyrektor Szkoły
Zdrowia Publicznego.
27. Kadencja kierowników wydziałowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek
ogólnouczelnianych pełniących swoje funkcje w dniu wejścia w życie Statutu, trwa do dnia
31 grudnia 2020 r.
28. Nauczyciel akademicki zatrudniony w jednostce ogólnouczelnianej na stanowisku starszego
wykładowcy z dniem 1 października 2020 r. przenoszony jest odpowiednio na stanowisko
starszego lektora lub trenera po spełnieniu wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zajmowania
stanowiska.
29. Nauczyciel akademicki zatrudniony w jednostce ogólnouczelnianej na stanowisku wykładowcy
z dniem 1 października 2020 r. przenoszony jest odpowiednio na stanowiska lektora lub instruktora
po spełnieniu wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zajmowania stanowiska.
30. Nauczyciel akademicki zatrudniony na wydziale na stanowisku starszego wykładowcy ze stopniem
naukowym doktora lub doktora w zakresie sztuki z dniem 1 marca 2020 r. przechodzi na
stanowisko adiunkta w grupie pracowników dydaktycznych.
31. Nauczyciel akademicki na wydziale zatrudniony na stanowisku starszego wykładowcy bez stopnia
naukowego doktora lub doktora w zakresie sztuki lub wykładowcy z dniem 1 marca 2020 r.
przechodzi na stanowisko asystenta w grupie pracowników dydaktycznych.
32. Nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku starszego kustosza dyplomowanego
lub starszego dokumentalisty dyplomowanego z dniem 1 października 2020 r. przechodzi
odpowiednio na stanowisko kustosza dyplomowanego lub dokumentalisty dyplomowanego.
33. Nauczyciele akademiccy, którzy zadeklarowali co najmniej 75% wymiaru czasu pracy
do prowadzenia działalności naukowej w danej dyscyplinie naukowej, jeżeli nie są zatrudnieni
na wydziale, na którym podlega ona ewaluacji, są zobowiązani do zmiany miejsca zatrudnienia
na właściwy wydział najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 34.
34. W uzasadnionych przypadkach, po uprzednim uzyskaniu zgody Rektora, termin, o którym mowa
w ust. 33, może być wydłużony do dnia 31 sierpnia 2025 r.
35. Rektor przyporządkuje prowadzone na Uniwersytecie kierunki, poziomy i profile kształcenia
do wydziałów lub filii, które nimi administrują, w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu.
36. Nadzór merytoryczny nad studiami doktoranckimi rozpoczętymi przed rokiem akademickim
2019/2020 w okresie od dnia 1 października 2019 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. sprawuje właściwa
rada naukowa dyscypliny.
37. Nadzór administracyjny nad studiami doktoranckimi rozpoczętymi przed rokiem akademickim
2019/2020 w okresie od dnia 1 października 2019 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. sprawuje właściwy
kierownik studiów doktoranckich.
38. Komisje stypendialne właściwe w sprawach pomocy materialnej dla doktorantów kształcących się
w ramach studiów doktoranckich funkcjonują do dnia 31 grudnia 2023 r.
Statutu stają się jednostkami odpowiedniego typu o tych samych nazwach.
19. Jednostka organizacyjna Uniwersytetu, która w dniu wejścia w życie Statutu, nie spełnia
warunków określonych dla tej jednostki, podlega przekształceniu lub likwidacji w terminie
do 31 grudnia 2020 r. z wyjątkiem wydziałów którym przypisano jedną dyscyplinę naukową,
która w wyniku ewaluacji jakości naukowej uzyskała kategorię C – w tym wypadku przepisy
§ 41 ust. 8-10 stosuje się od dnia wejścia w życie Statutu, z zastrzeżeniem ust. 20.
20. Wydział Nauk o Zdrowiu w terminie do 31 grudnia 2019 r. ulega przekształceniu w Szkołę Zdrowia
Publicznego. Szkołą Zdrowia Publicznego kieruje dyrektor. Do Szkoły Zdrowia Publicznego
i kierującego nią dyrektora przepisy Statutu dotyczące filii i dyrektora filii stosuje się odpowiednio,
z zastrzeżeniem ust. 21.
21. Dyrektorem Szkoły Zdrowia Publicznego może zostać samodzielny nauczyciel akademicki,
zatrudniony w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy.22. Dyrektor Szkoły Zdrowia
Publicznego pełni funkcję kierowniczą w rozumieniu § 22 Statutu.
23. Wydział Lekarski i Szkoła Zdrowia Publicznego, o której mowa w ust. 20, tworzą Collegium
Medicum, pomimo niespełniania wymogów, o których mowa w § 32 ust. 2 Statutu, jednak nie
dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r.
24. Collegium Medicum, o którym mowa w ust. 23, nadzoruje prorektor właściwy do spraw Collegium
Medicum, Przepis § 32 ust. 3 Statutu stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 25.
25. W przypadku, o którym mowa w ust. 23, prorektor właściwy do spraw Collegium Medicum pełni
funkcję nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r.
26. W skład Rady Collegium Medicum oraz Rady Edukacyjnej wchodzi również dyrektor Szkoły
Zdrowia Publicznego.
27. Kadencja kierowników wydziałowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek
ogólnouczelnianych pełniących swoje funkcje w dniu wejścia w życie Statutu, trwa do dnia
31 grudnia 2020 r.
28. Nauczyciel akademicki zatrudniony w jednostce ogólnouczelnianej na stanowisku starszego
wykładowcy z dniem 1 października 2020 r. przenoszony jest odpowiednio na stanowisko
starszego lektora lub trenera po spełnieniu wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zajmowania
stanowiska.
29. Nauczyciel akademicki zatrudniony w jednostce ogólnouczelnianej na stanowisku wykładowcy
z dniem 1 października 2020 r. przenoszony jest odpowiednio na stanowiska lektora lub instruktora
po spełnieniu wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zajmowania stanowiska.
30. Nauczyciel akademicki zatrudniony na wydziale na stanowisku starszego wykładowcy ze stopniem
naukowym doktora lub doktora w zakresie sztuki z dniem 1 marca 2020 r. przechodzi na
stanowisko adiunkta w grupie pracowników dydaktycznych.
31. Nauczyciel akademicki na wydziale zatrudniony na stanowisku starszego wykładowcy bez stopnia
naukowego doktora lub doktora w zakresie sztuki lub wykładowcy z dniem 1 marca 2020 r.
przechodzi na stanowisko asystenta w grupie pracowników dydaktycznych.
32. Nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku starszego kustosza dyplomowanego
lub starszego dokumentalisty dyplomowanego z dniem 1 października 2020 r. przechodzi
odpowiednio na stanowisko kustosza dyplomowanego lub dokumentalisty dyplomowanego.
33. Nauczyciele akademiccy, którzy zadeklarowali co najmniej 75% wymiaru czasu pracy
do prowadzenia działalności naukowej w danej dyscyplinie naukowej, jeżeli nie są zatrudnieni
na wydziale, na którym podlega ona ewaluacji, są zobowiązani do zmiany miejsca zatrudnienia
na właściwy wydział najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 34.
34. W uzasadnionych przypadkach, po uprzednim uzyskaniu zgody Rektora, termin, o którym mowa
w ust. 33, może być wydłużony do dnia 31 sierpnia 2025 r.
35. Rektor przyporządkuje prowadzone na Uniwersytecie kierunki, poziomy i profile kształcenia
do wydziałów lub filii, które nimi administrują, w terminie miesiąca od wejścia w życie Statutu.
36. Nadzór merytoryczny nad studiami doktoranckimi rozpoczętymi przed rokiem akademickim
2019/2020 w okresie od dnia 1 października 2019 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. sprawuje właściwa
rada naukowa dyscypliny.
37. Nadzór administracyjny nad studiami doktoranckimi rozpoczętymi przed rokiem akademickim
2019/2020 w okresie od dnia 1 października 2019 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. sprawuje właściwy
kierownik studiów doktoranckich.
38. Komisje stypendialne właściwe w sprawach pomocy materialnej dla doktorantów kształcących się
w ramach studiów doktoranckich funkcjonują do dnia 31 grudnia 2023 r.
§ 3
1. Zachowują moc uchwały, zarządzenia, regulaminy i instrukcje wydane na podstawie przepisów
dotychczasowych, jeśli są zgodne ze Statutem.
dotychczasowych, jeśli są zgodne ze Statutem.
2. Senat i Rektor są zobowiązani wprowadzić lub dostosować do postanowień Statutu wewnętrzne
akty prawne w terminie do dnia 30 września 2020 roku, chyba że przepisy powszechne przewidują
inny termin.
akty prawne w terminie do dnia 30 września 2020 roku, chyba że przepisy powszechne przewidują
inny termin.
§ 4
Realizację uchwały powierza się Rektorowi.
§ 5
Traci moc Statut Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wprowadzony Uchwałą Nr 785 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 25 listopada 2011 roku w sprawie Statutu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie wraz z późniejszymi zmianami.
§ 6
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2019 roku.
Przewodniczący Senatu
Rektor
prof. dr hab. Ryszard J. GÓRECKI
Informacje o dokumencie:
Jednostka: Biuro Rektora | Wytworzył: prof. dr hab. Ryszard Górecki | Opublikował: Zofia Konopka |
Data wytworzenia: 20.05.2019 | Data publikacji: 31.05.2019 08:32 | Data aktualizacji: 24.09.2021 11:43 |
Liczba wyświetleń: 23028 | Historia aktualizacji | Drukuj ten dokument |
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
Uchw494.pdf | 269.63 KB |
STATUT494.pdf | 416.18 KB |
STATUTZALACZNIKI.pdf | 695.03 KB |