- menu przedmiotowe
- Status prawny
- Władze Uniwersytetu
- Wewnętrzne akty prawne
- Działalność Uniwersytetu
- Struktura organizacyjna
- Doktoraty i habilitacje
- Ogłoszenia i komunikaty
- Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
- Oferty zatrudnienia w projektach
- Baza dokumentów
- Regulaminy
- Prowadzone rejestry, ewidencje i archiwa
- Studia i studenci
- Programy studiów
- Oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej
- dostęp do informacji
- obsługa biuletynu UWM
Nr 20 z dnia 27 października 2020 roku zmieniająca Uchwałę Nr 671 z dnia 28 lutego 2020 roku w sprawie ustalenia programu studiów kierunku filologia rosyjska dla poziomu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim
UCHWAŁA Nr 20
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 27 października 2020 roku
zmieniająca Uchwałę Nr 671 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 28 lutego 2020 roku w sprawie ustalenia programu studiów kierunku filologia rosyjska dla poziomu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim
z dnia 28 lutego 2020 roku w sprawie ustalenia programu studiów kierunku filologia rosyjska dla poziomu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim
Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 11, art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 85 ze zm.), § 7 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 lit. a i b Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 roku (Dz. U. z 2018 r., poz. 1861 ze zm.), na wniosek Dziekana Wydziału Humanistycznego, pozytywnie zaopiniowany przez Radę Edukacyjną, Senat Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie uchwala, co następuje:
§ 1
W Załączniku 2 do Uchwały Nr 671 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia
28 lutego 2020 roku w sprawie w sprawie ustalenia programu studiów kierunku filologia rosyjska dla poziomu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim zmienia się opisy treści kształcenia przedmiotów: Praktyczna nauka języka rosyjskiego I, Praktyczna nauka języka rosyjskiego II, Praktyczna nauka języka rosyjskiego III, Praktyczna nauka języka rosyjskiego IV, Język mediów rosyjskich, Wybrane zagadnienia z rosyjskiej literatury końca XX i początku XXI wieku. Opisy treści kształcenia otrzymują brzmienie:
28 lutego 2020 roku w sprawie w sprawie ustalenia programu studiów kierunku filologia rosyjska dla poziomu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim zmienia się opisy treści kształcenia przedmiotów: Praktyczna nauka języka rosyjskiego I, Praktyczna nauka języka rosyjskiego II, Praktyczna nauka języka rosyjskiego III, Praktyczna nauka języka rosyjskiego IV, Język mediów rosyjskich, Wybrane zagadnienia z rosyjskiej literatury końca XX i początku XXI wieku. Opisy treści kształcenia otrzymują brzmienie:
1) „Praktyczna nauka języka rosyjskiego I: Cel kształcenia: wzbogacenie słownictwa i utrwalanie
gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na
swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków
oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach
wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko,
stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie
umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych.
Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: Globalne problemy współczesnego świata. Problemy
globalizacji. Problemy demografii. Problemy ekologii. Prawa człowieka. Efekty uczenia się: Wiedza
(zna i rozumie): gramatykę języka rosyjskiego w stopniu zbliżonym do poziomu C2. oraz również
na tym poziomie leksykę w zakresie realizowanych kręgów tematycznych. Umiejętności (potrafi):
władać językiem rosyjskim na poziomie zbliżonym do C2; pracować z tekstem w celu ekscerpcji
potrzebnych informacji; wykorzystać poznane słownictwo w wypowiedziach ustnych i pisemnych;
merytorycznie argumentować w dyskusji prowadzonej w języku rosyjskim; formułować opinie
krytyczne w dyskusji, prowadzonej w języku rosyjskim; tworzyć konspekty w języku rosyjskim;
posługiwać się bogatym słownictwem i prawidłowymi konstrukcjami gramatycznymi w języku
rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe w komunikacji interpersonalnej w języku rosyjskim.
Kompetencje społeczne (jest gotów do): współdziałania w zespole przy zadaniach zbiorowych.
Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
2) „Praktyczna nauka języka rosyjskiego II: Cel kształcenia: wzbogacenie słownictwa i utrwalanie
gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na
swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków
oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach
wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko,
stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie
umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych.
Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: Globalne problemy współczesnego świata. Zagrożenia
współczesnego świata. Problemy ekonomii, nauki, edukacji. Wybrane zagadnienia gramatyki języka
rosyjskiego. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): gramatykę języka rosyjskiego w stopniu
zbliżonym do poziomu C2. oraz również na tym poziomie leksykę w zakresie realizowanych kręgów
tematycznych. Umiejętności (potrafi): władać językiem rosyjskim na poziomie zbliżonym do C2;
pracować z tekstem w celu ekscerpcji potrzebnych informacji; wykorzystać poznane słownictwo
w wypowiedziach ustnych i pisemnych; merytorycznie argumentować w dyskusji prowadzonej
w języku rosyjskim; formułować opinie krytyczne w dyskusji, prowadzonej w języku rosyjskim;
tworzyć konspekty w języku rosyjskim; posługiwać się bogatym słownictwem i prawidłowymi
konstrukcjami gramatycznymi w języku rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe w komunikacji
interpersonalnej w języku rosyjskim. Kompetencje społeczne (jest gotów do): współdziałania
w zespole przy zadaniach zbiorowych. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na
swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków
oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach
wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko,
stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie
umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych.
Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: Globalne problemy współczesnego świata. Problemy
globalizacji. Problemy demografii. Problemy ekologii. Prawa człowieka. Efekty uczenia się: Wiedza
(zna i rozumie): gramatykę języka rosyjskiego w stopniu zbliżonym do poziomu C2. oraz również
na tym poziomie leksykę w zakresie realizowanych kręgów tematycznych. Umiejętności (potrafi):
władać językiem rosyjskim na poziomie zbliżonym do C2; pracować z tekstem w celu ekscerpcji
potrzebnych informacji; wykorzystać poznane słownictwo w wypowiedziach ustnych i pisemnych;
merytorycznie argumentować w dyskusji prowadzonej w języku rosyjskim; formułować opinie
krytyczne w dyskusji, prowadzonej w języku rosyjskim; tworzyć konspekty w języku rosyjskim;
posługiwać się bogatym słownictwem i prawidłowymi konstrukcjami gramatycznymi w języku
rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe w komunikacji interpersonalnej w języku rosyjskim.
Kompetencje społeczne (jest gotów do): współdziałania w zespole przy zadaniach zbiorowych.
Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
2) „Praktyczna nauka języka rosyjskiego II: Cel kształcenia: wzbogacenie słownictwa i utrwalanie
gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na
swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków
oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach
wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko,
stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie
umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych.
Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: Globalne problemy współczesnego świata. Zagrożenia
współczesnego świata. Problemy ekonomii, nauki, edukacji. Wybrane zagadnienia gramatyki języka
rosyjskiego. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): gramatykę języka rosyjskiego w stopniu
zbliżonym do poziomu C2. oraz również na tym poziomie leksykę w zakresie realizowanych kręgów
tematycznych. Umiejętności (potrafi): władać językiem rosyjskim na poziomie zbliżonym do C2;
pracować z tekstem w celu ekscerpcji potrzebnych informacji; wykorzystać poznane słownictwo
w wypowiedziach ustnych i pisemnych; merytorycznie argumentować w dyskusji prowadzonej
w języku rosyjskim; formułować opinie krytyczne w dyskusji, prowadzonej w języku rosyjskim;
tworzyć konspekty w języku rosyjskim; posługiwać się bogatym słownictwem i prawidłowymi
konstrukcjami gramatycznymi w języku rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe w komunikacji
interpersonalnej w języku rosyjskim. Kompetencje społeczne (jest gotów do): współdziałania
w zespole przy zadaniach zbiorowych. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
3) „Praktyczna nauka języka rosyjskiego III: Cel kształcenia: wzbogacenie słownictwa i utrwalanie
gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na
swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków
oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach
wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko,
stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie
umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych.
Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: „Świat, w którym żyjemy”: Kariera i praca w życiu
człowieka; Problemy kształcenia i nauki w życiu człowieka; Kultura w życiu człowieka. Zagadnienia
gramatyczne. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): gramatykę i leksykę języka rosyjskiego
w stopniu zbliżonym do poziomu C2. Umiejętności (potrafi): władać językiem rosyjskim na poziomie
zbliżonym do C2; pracować z tekstem w celu ekscerpcji potrzebnych informacji; wykorzystać
poznane słownictwo w wypowiedziach ustnych i pisemnych; merytorycznie argumentować
w dyskusji prowadzonej w języku rosyjskim; formułować opinie krytyczne w dyskusji, prowadzonej
w języku rosyjskim; tworzyć konspekty w języku rosyjskim; posługiwać się bogatym słownictwem
i prawidłowymi konstrukcjami gramatycznymi w języku rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe
w komunikacji interpersonalnej w języku rosyjskim. Kompetencje społeczne (jest gotów do):
współdziałania w zespole przy zadaniach zbiorowych; wykazywania się determinacją w realizacji
postawionych przed nim zadań. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na
swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków
oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach
wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko,
stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie
umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych.
Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: „Świat, w którym żyjemy”: Kariera i praca w życiu
człowieka; Problemy kształcenia i nauki w życiu człowieka; Kultura w życiu człowieka. Zagadnienia
gramatyczne. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie): gramatykę i leksykę języka rosyjskiego
w stopniu zbliżonym do poziomu C2. Umiejętności (potrafi): władać językiem rosyjskim na poziomie
zbliżonym do C2; pracować z tekstem w celu ekscerpcji potrzebnych informacji; wykorzystać
poznane słownictwo w wypowiedziach ustnych i pisemnych; merytorycznie argumentować
w dyskusji prowadzonej w języku rosyjskim; formułować opinie krytyczne w dyskusji, prowadzonej
w języku rosyjskim; tworzyć konspekty w języku rosyjskim; posługiwać się bogatym słownictwem
i prawidłowymi konstrukcjami gramatycznymi w języku rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe
w komunikacji interpersonalnej w języku rosyjskim. Kompetencje społeczne (jest gotów do):
współdziałania w zespole przy zadaniach zbiorowych; wykazywania się determinacją w realizacji
postawionych przed nim zadań. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
4) „Praktyczna nauka języka rosyjskiego IV: Cel kształcenia: wzbogacenie słownictwa i utrwalanie
gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na
swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków
oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach
wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko,
stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie
umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych.
Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: „Świat, w którym żyjemy”: Bezpieczeństwo człowieka;
Człowiek w świecie ekonomii; Człowiek w świecie polityki. Efekty uczenia się: Wiedza
(zna i rozumie): gramatykę i leksykę języka rosyjskiego w stopniu zbliżonym do poziomu C2.
Umiejętności (potrafi): władać językiem rosyjskim na poziomie zbliżonym do C2; pracować
z tekstem w celu ekscerpcji potrzebnych informacji; wykorzystać poznane słownictwo
w wypowiedziach ustnych i pisemnych; merytorycznie argumentować w dyskusji, prowadzonej
w języku rosyjskim; formułować opinie krytyczne w dyskusji, prowadzonej w języku rosyjskim;
tworzyć konspekty w języku rosyjskim; posługiwać się bogatym słownictwem i prawidłowymi
konstrukcjami gramatycznymi w języku rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe w komunikacji
interpersonalnej w języku rosyjskim. Kompetencje społeczne (jest gotów do): współdziałania
w zespole przy zadaniach zbiorowych; wykazywania się determinacją w realizacji postawionych
przed nim zadań. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
gramatyki języka rosyjskiego, zbliżając się do poziomu biegłości językowej C2, co pozwala mu na
swobodne wypowiedzi na tematy objęte programem, argumentowanie i formułowanie wniosków
oraz opinii krytycznych, czyli efektywną komunikację interpersonalna i społeczną. W dyskusjach
wykazuje wrażliwość na sądy innych a jednocześnie determinację, by obronić własne stanowisko,
stosując zasady konstruktywnej dyskusji. Dba o poprawność swoich wypowiedzi. Kształtowanie
umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych dyskursach społecznych.
Treści merytoryczne: Dyskursy społeczne: „Świat, w którym żyjemy”: Bezpieczeństwo człowieka;
Człowiek w świecie ekonomii; Człowiek w świecie polityki. Efekty uczenia się: Wiedza
(zna i rozumie): gramatykę i leksykę języka rosyjskiego w stopniu zbliżonym do poziomu C2.
Umiejętności (potrafi): władać językiem rosyjskim na poziomie zbliżonym do C2; pracować
z tekstem w celu ekscerpcji potrzebnych informacji; wykorzystać poznane słownictwo
w wypowiedziach ustnych i pisemnych; merytorycznie argumentować w dyskusji, prowadzonej
w języku rosyjskim; formułować opinie krytyczne w dyskusji, prowadzonej w języku rosyjskim;
tworzyć konspekty w języku rosyjskim; posługiwać się bogatym słownictwem i prawidłowymi
konstrukcjami gramatycznymi w języku rosyjskim; uwzględnić różnice kulturowe w komunikacji
interpersonalnej w języku rosyjskim. Kompetencje społeczne (jest gotów do): współdziałania
w zespole przy zadaniach zbiorowych; wykazywania się determinacją w realizacji postawionych
przed nim zadań. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia.”,
5) „Język mediów rosyjskich: Cel kształcenia: miejsce nauki o mediach wśród innych nauk
humanistycznych i społecznych, jej specyfika przedmiotowa i metodologiczna. Kształtowanie
świadomość złożoności natury komunikacji społecznej, roli jej odmian w społeczeństwie,
historycznej zmienności treści przekazu. Podstawowe umiejętności badawcze, umiejętności
stosowania metody analizy lingwistycznej, umiejętność przygotowania pracy pisemnej oraz ciągłej
wypowiedzi ustnej w języku rosyjskim z wykorzystaniem wiedzy zdobywanej na zajęciach.
Umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcji i użytkowania
potrzebnej informacji z wykorzystaniem słowników, literatury przedmiotu i źródeł elektronicznych,
interpretacji zdobytej wiedzy, stosowania nabytych umiejętności podczas dalszej nauki i pracy
naukowej. Kształtowanie umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych
dyskursach społecznych. Kształtowanie odpowiednie postawy wobec podejścia do różnic, które
przejawiają się w społeczeństwie wielokulturowym i wielojęzykowym. Treści merytoryczne:
Wykłady: Pojęcie mediów. Rodzaje mediów. Pojęcie informacji. Przedmiot i cele kursu. Związki
interdyscyplinarne przedmiotu. Język a społeczeństwo. Funkcje mediów w społeczeństwie.
Aspekty badania nad językiem mediów: semiotyczny, hermeneutyczny, retoryczny,
psycholingwistyczny, kognitywny, pragmalingwistyczny, socjologiczny, kulturologiczny, prawny.
Specyfika komunikacji międzykulturowej w tekstach mediów. Język mediów a problemy języka
literackiego. Stylistyka mediów. Dyskurs polityczny w mediach. Metaforyka tekstu
publicystycznego. Fenomeny precedensowe w tekstach politycznych. Język mediów drukowanych.
Ćwiczenia: Typy i rodzaje mediów w Rosji. Styl publicystyczny, normy języka pisanego i ustnego
w mediach. Analiza tekstów wiadomości. Kontent-analiza w mediach. Ekspresywne środki w języku
mediów. Rosyjskie czasopisma: typologia gatunku. Czasopisma popularne i naukowe. Analiza
tekstu naukowo-popularnego. Propaganda w mediach. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie):
treści, formy, zasady i procesy oddziaływania mediów masowych na społeczeństwo i kulturę,
zadania współczesnych badań lingwistycznych nad językiem mediów; podstawową terminologię
w zakresie funkcjonowania mediów, podstawowe pojęcia z zakresu analizy języka mediów w języku
dyscypliny; najważniejsze kierunki badań nad językiem mediów, naturę języka środków masowego
przekazu, ich rolę społeczną, historyczną zmienność, konieczność podejścia kompleksowego
do opisu konkretnych dyskursów medialnych. Umiejętności (potrafi): przygotować kompleksową
informację z zakresu społecznego i kulturowego oddziaływania mediów masowych w spójnej
i zrozumiałej formie; rozróżnić i określić konkretny typ dyskursu medialnego; scharakteryzować
patos tekstów i wiadomości; identyfikować postawy ideologiczne autorów; przygotować pracę
pisemną oraz ciągłą wypowiedź ustną w języku rosyjskim poprawną pod względem językowym
na tematy omawiane na zajęciach; interpretować, wartościować i problematyzować różne
obszary, sfery i sytuacje oddziaływania mediów w zmieniających się warunkach kulturowych
w kontekście współczesnej Europy. Kompetencje społeczne (jest gotów do): docenienia
możliwości samokształcenia płynących z dostępu do lingwistycznych zasobów informacyjnych
(słowniki i encyklopedię on-line, literatura naukowa), świadomego i krytycznego podejścia do tych
zasobów, podejmowania próby samodzielnego, permanentnego poszerzania wiedzy i umiejętności
z zakresu dziedziny; interpretowania zdobytej wiedzy, stosowania nabytych umiejętności podczas
dalszej nauki i pracy naukowej; postrzegania środowiska komunikacji społecznej i masowego
przekazu jako zjawiska tradycyjnej kultury, tworzonej przez wiele pokoleń, wypracowuje
odpowiednie postawy wobec podejścia do różnic, które przejawiają się w społeczeństwie
wielokulturowym; współdziałania w grupie przy zadaniach zbiorowych; myślenia w sposób
kreatywny i zarządzania umiejętnościami miękkimi; propagowania wiedzy z tego zakresu. Forma
prowadzenia zajęć: wykład, ćwiczenia.”,
humanistycznych i społecznych, jej specyfika przedmiotowa i metodologiczna. Kształtowanie
świadomość złożoności natury komunikacji społecznej, roli jej odmian w społeczeństwie,
historycznej zmienności treści przekazu. Podstawowe umiejętności badawcze, umiejętności
stosowania metody analizy lingwistycznej, umiejętność przygotowania pracy pisemnej oraz ciągłej
wypowiedzi ustnej w języku rosyjskim z wykorzystaniem wiedzy zdobywanej na zajęciach.
Umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcji i użytkowania
potrzebnej informacji z wykorzystaniem słowników, literatury przedmiotu i źródeł elektronicznych,
interpretacji zdobytej wiedzy, stosowania nabytych umiejętności podczas dalszej nauki i pracy
naukowej. Kształtowanie umiejętności wyboru poprawnych zachowań językowych w wybranych
dyskursach społecznych. Kształtowanie odpowiednie postawy wobec podejścia do różnic, które
przejawiają się w społeczeństwie wielokulturowym i wielojęzykowym. Treści merytoryczne:
Wykłady: Pojęcie mediów. Rodzaje mediów. Pojęcie informacji. Przedmiot i cele kursu. Związki
interdyscyplinarne przedmiotu. Język a społeczeństwo. Funkcje mediów w społeczeństwie.
Aspekty badania nad językiem mediów: semiotyczny, hermeneutyczny, retoryczny,
psycholingwistyczny, kognitywny, pragmalingwistyczny, socjologiczny, kulturologiczny, prawny.
Specyfika komunikacji międzykulturowej w tekstach mediów. Język mediów a problemy języka
literackiego. Stylistyka mediów. Dyskurs polityczny w mediach. Metaforyka tekstu
publicystycznego. Fenomeny precedensowe w tekstach politycznych. Język mediów drukowanych.
Ćwiczenia: Typy i rodzaje mediów w Rosji. Styl publicystyczny, normy języka pisanego i ustnego
w mediach. Analiza tekstów wiadomości. Kontent-analiza w mediach. Ekspresywne środki w języku
mediów. Rosyjskie czasopisma: typologia gatunku. Czasopisma popularne i naukowe. Analiza
tekstu naukowo-popularnego. Propaganda w mediach. Efekty uczenia się: Wiedza (zna i rozumie):
treści, formy, zasady i procesy oddziaływania mediów masowych na społeczeństwo i kulturę,
zadania współczesnych badań lingwistycznych nad językiem mediów; podstawową terminologię
w zakresie funkcjonowania mediów, podstawowe pojęcia z zakresu analizy języka mediów w języku
dyscypliny; najważniejsze kierunki badań nad językiem mediów, naturę języka środków masowego
przekazu, ich rolę społeczną, historyczną zmienność, konieczność podejścia kompleksowego
do opisu konkretnych dyskursów medialnych. Umiejętności (potrafi): przygotować kompleksową
informację z zakresu społecznego i kulturowego oddziaływania mediów masowych w spójnej
i zrozumiałej formie; rozróżnić i określić konkretny typ dyskursu medialnego; scharakteryzować
patos tekstów i wiadomości; identyfikować postawy ideologiczne autorów; przygotować pracę
pisemną oraz ciągłą wypowiedź ustną w języku rosyjskim poprawną pod względem językowym
na tematy omawiane na zajęciach; interpretować, wartościować i problematyzować różne
obszary, sfery i sytuacje oddziaływania mediów w zmieniających się warunkach kulturowych
w kontekście współczesnej Europy. Kompetencje społeczne (jest gotów do): docenienia
możliwości samokształcenia płynących z dostępu do lingwistycznych zasobów informacyjnych
(słowniki i encyklopedię on-line, literatura naukowa), świadomego i krytycznego podejścia do tych
zasobów, podejmowania próby samodzielnego, permanentnego poszerzania wiedzy i umiejętności
z zakresu dziedziny; interpretowania zdobytej wiedzy, stosowania nabytych umiejętności podczas
dalszej nauki i pracy naukowej; postrzegania środowiska komunikacji społecznej i masowego
przekazu jako zjawiska tradycyjnej kultury, tworzonej przez wiele pokoleń, wypracowuje
odpowiednie postawy wobec podejścia do różnic, które przejawiają się w społeczeństwie
wielokulturowym; współdziałania w grupie przy zadaniach zbiorowych; myślenia w sposób
kreatywny i zarządzania umiejętnościami miękkimi; propagowania wiedzy z tego zakresu. Forma
prowadzenia zajęć: wykład, ćwiczenia.”,
6) „Wybrane zagadnienia z rosyjskiej literatury końca XX i początku XXI wieku: Cel kształcenia:
wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami ze współczesnej literatury rosyjskiej
(koniec XX wieku oraz dwa dziesięciolecia XXI stulecia), przekazanie wiedzy o życiu i twórczości
pisarzy tego okresu, zapoznanie z problematyką ideową oraz osobliwościami artystycznymi ich
utworów, przekazanie wiedzy o zjawiskach historyczno-literackich i społeczno-politycznych,
zapoznanie z wybranymi tekstami literackimi, przygotowanie do analizy dzieła literackiego,
wyrobienie umiejętności interpretacji dzieła literackiego, rozwinięcie umiejętności zastosowania
metod badawczych do analizy tekstu literackiego, utrwalanie umiejętności korzystania
z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych. Treści merytoryczne: Zjawisko rosyjskiego
postmodernizmu. Rosyjska duchowość przełomu XX i XXI wieku. Zmiany społeczne a układ
stosunków społecznych. Rozrachunek z komunistyczną ideologią we współczesnej literaturze
rosyjskiej. Obraz inteligencji rosyjskiej w kontekście kultury masowej. Kreacja nowego bohatera
literackiego w kontekście przemian społeczno-ekonomicznych w Rosji. Zjawisko prozy poetyckiej.
Proza „kobieca”. Literatura masowa jako miejsce dyskusji o świecie. Efekty uczenia się: Wiedza
(zna i rozumie): normy analizowanej literatury, najważniejsze kierunki literackie, miejsce literatury
rosyjskiej w literaturze europejskiej, osiągnięcia wybitnych twórców rosyjskich i rozumieć ich
znaczenie; zna odpowiednią terminologię Umiejętności (potrafi): korzystać ze źródeł
bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim; przeprowadzić analizę dzieła literackiego pod
względem ideowym i społeczno-politycznym. Kompetencje społeczne (jest gotów do): krytycznej
oceny swojej wiedzy. Forma prowadzenia zajęć: wykład.”.
wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami ze współczesnej literatury rosyjskiej
(koniec XX wieku oraz dwa dziesięciolecia XXI stulecia), przekazanie wiedzy o życiu i twórczości
pisarzy tego okresu, zapoznanie z problematyką ideową oraz osobliwościami artystycznymi ich
utworów, przekazanie wiedzy o zjawiskach historyczno-literackich i społeczno-politycznych,
zapoznanie z wybranymi tekstami literackimi, przygotowanie do analizy dzieła literackiego,
wyrobienie umiejętności interpretacji dzieła literackiego, rozwinięcie umiejętności zastosowania
metod badawczych do analizy tekstu literackiego, utrwalanie umiejętności korzystania
z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych. Treści merytoryczne: Zjawisko rosyjskiego
postmodernizmu. Rosyjska duchowość przełomu XX i XXI wieku. Zmiany społeczne a układ
stosunków społecznych. Rozrachunek z komunistyczną ideologią we współczesnej literaturze
rosyjskiej. Obraz inteligencji rosyjskiej w kontekście kultury masowej. Kreacja nowego bohatera
literackiego w kontekście przemian społeczno-ekonomicznych w Rosji. Zjawisko prozy poetyckiej.
Proza „kobieca”. Literatura masowa jako miejsce dyskusji o świecie. Efekty uczenia się: Wiedza
(zna i rozumie): normy analizowanej literatury, najważniejsze kierunki literackie, miejsce literatury
rosyjskiej w literaturze europejskiej, osiągnięcia wybitnych twórców rosyjskich i rozumieć ich
znaczenie; zna odpowiednią terminologię Umiejętności (potrafi): korzystać ze źródeł
bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim; przeprowadzić analizę dzieła literackiego pod
względem ideowym i społeczno-politycznym. Kompetencje społeczne (jest gotów do): krytycznej
oceny swojej wiedzy. Forma prowadzenia zajęć: wykład.”.
§ 2
1. Działania dostosowujące program studiów dotyczą cykli kształcenia, począwszy od cyklu
2020/2021. Zrealizowane zajęcia dydaktyczne cyklu kształcenia 2020/2021, przewidziane
programem studiów do dnia wejścia w życie uchwały, spełniają wymagania właściwe dla programu
studiów, zmienionego niniejszą uchwałą.
2020/2021. Zrealizowane zajęcia dydaktyczne cyklu kształcenia 2020/2021, przewidziane
programem studiów do dnia wejścia w życie uchwały, spełniają wymagania właściwe dla programu
studiów, zmienionego niniejszą uchwałą.
2. Dziekan dostosuje organizację procesu kształcenia do wymagań określonych w programie studiów,
o którym mowa w ust. 1.
o którym mowa w ust. 1.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor
dr hab. Jerzy A. PRZYBOROWSKI, prof. UWM
Informacje o dokumencie:
Jednostka: Biuro Rektora | Wytworzył: dr hab. Jerzy A. Przyborowski, prof. UWM - Rektor | Opublikował: Zofia Konopka |
Data wytworzenia: 26.10.2020 | Data publikacji: 02.11.2020 11:07 | Data aktualizacji: 02.11.2020 11:07 |
Liczba wyświetleń: 602 | Historia aktualizacji | Drukuj ten dokument |
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
uchw20.pdf | 391.7 KB |